Ze względu na zbliżające się długie ciemne popołudnia i skończone (prawie) prace remontowo – budowlane czas był na poszukanie kolejnego auta do “zrobienia”. Dodatkową motywacją była deklaracja Hani (żony), że dla Niej nie ma auta na zloty…. Potrzebne było coś nie za starego, nie za dużego (paliwożernego) i mogącego w razie czego służyć jako auto rezerwowe. Jak na życzenie pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży Opla Kadetta 1,4i z 1991 r. Może nie typowy klasyk, ale naprawdę rzadko spotykane w ostatnich czasach auto. Szybki wyjazd, zakup, powrót do domu i przegląd auta. O kilku mankamentach poinformował sprzedawca (zepsuty podnośnik szyby kierowcy, konieczność wymiany reperaturek tylnych błotników), coś wyszło ekstra po drodze. Ogólnie stan auta zachęca do prac nad nim, będzie jeszcze lśnić i cieszyć Hanię 🙂
Troszkę danych auta:
Liczba drzwi – 5
Liczba miejsc – 5
Długość – 3998 mm
Szerokość – 1663 mm
Wysokość – 1400 mm
Rozstaw osi – 2520 mm
Rozstaw kół, przód – 1406 mm
Rozstaw kół, tył – 1400 mm
Produkowany od 1989 do 1991 roku
Pojemność skokowa – 1389 cm³
Typ silnika – benzynowy
Moc silnika – 60 KM (44 kW) przy 5600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy – 103 Nm przy 2600 obr/min
Montaż silnika – z przodu, poprzecznie
Umiejscowienie wałka rozrządu – SOHC (OHC)
Liczba cylindrów – 4
Układ cylindrów – rzędowy
Liczba zaworów – 8
Stopień sprężania – 9.0 : 1
Średnica cylindra × skok tłoka – 77.6 × 73.4 mm
Typ wtrysku – jednopunktowy (SPI, CPI)
Opony podstawowe – 155/80 R13
Rodzaj hamulców (przód) – tarczowe
Rodzaj hamulców (tył) – bębnowe
Rodzaj zawieszenia (przód) – kolumny McPhersona
Rodzaj zawieszenia (tył) – belka skrętna
Rodzaj skrzyni – manualna
Liczba biegów – 5
Rodzaj napędu – na przednią oś
Prędkość maksymalna – 160 km/h
Przyspieszenie (od 0 do 100km/h) – 15.0 s
Średnie spalanie (cykl mieszany) – 7.0 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa – 42 l
Zasięg (cykl mieszany) – 600 km
Klasyczny przód “łezki” z rzadko już spotykanymi szklanymi reflektorami
Duża klapa bagażnika
Aerodynamiczne nadwozie, w momencie wprowadzenia do produkcji w 1984 r współczynnik oporu Cx wynosił zaledwie 0,32 (w wersji GSI nawet do Cx-0,30), co stawiało go w czołówce.
Pod maską silnik 1,4i, całe 60 KM 🙂
Pewnego rodzaju rzadkość – kielichy w idealnym stanie
Drugi tak samo 🙂
Podłoga bagażnika super, kielichy również, tylko porysowane 🙂
Klasyczne wnętrze 🙂 Mało światełek i bajerów 🙂
Całkiem tu przestronnie i czysto 🙂
Ze względu na pojawiające się pocenie (płyn chłodniczy) w narożniku głowicy przy 4-tym cylindrze za dni kilka głowica będzie zdjęta, zweryfikowane zostaną tuleje i pierścienie, wymieniony zostanie rozrząd z pompą wody, o zmianie oleju i wymianie wszystkich uszczelek silnika nie wspomnę 🙂 Następny krok to wymiana tylnych reperaturek błotników, oprócz tego weryfikacja podłogi (widać dwie dziurki) oraz progów i nadkoli wewnętrznych. Na pierwszy rzut oka jest OK. Po naprawach oczywiście profesjonalna konserwacja przestrzeni zamkniętych i podwozia. Do wymiany kwalifikują się praktycznie wszystkie amortyzatory, przednie wraz z łożyskami (poduszkami) zwrotnic. Po zdjęciu kół zweryfikuję układ hamulcowy, w razie potrzeby zostanie zregenerowany. Oczywiście na koniec malowanie całego nadwozia 🙂
O przebiegu prac będę na bieżąco informować, liczę na wyjazd wiosną 2024 r.
Pozdrawiam
Seba 4×4