Samochód stał się podstawowym narzędziem w praktycznie każdej polskiej rodzinie. Służy zarówno do dojazdów do pracy jak i w pracy. Wykorzystujemy go i do robienia dużych zakupów jak i do wakacyjnych (weekendowych) wyjazdów. To, co 30 lat temu było wyznacznikiem zamożności dziś staje się oczywistym „wyposażeniem” każdej rodziny.
Ilość aut
Według oficjalnych dostępnych danych w października 2021 roku w Centralnej Bazie Pojazdów zarejestrowanych było dokładnie 38 674 496 pojazdów. Wśród tych zarejestrowanych aut status rekordów aktywnych miało tylko 28 817 880 z nich. Liczba „martwych dusz” sięga obecnie 9 856 616 samochodów, są to tzw. rekordy archiwalne, czyli nieaktywne i stanowią 25,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju pojazdów „rekordu archiwalnego”. Takim mianem określane są auta wciąż formalnie zarejestrowane (rekord aktywny), mające ponad 10 lat, i dla których które od minimum 6 lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący dany pojazd z organów rejestrujących (np. zmiana właściciela), Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (polisa OC) czy stacji kontroli pojazdów (badanie techniczne) czy stacji kasacji aut (np. złomowanie). Ilość zarejestrowanych aut (wszystkich kategorii) stawia nas w czołówce Europy w ilości aut przypadających na 1000 osób i wynosi 747 pojazdów. Na wykresie nr 1 ujęto po 5 krajów z góry i dołu rankingu oraz średnią europejską. Należy nadmienić, iż wartości te znacząco zmieniłyby się po ujęciu do statystyk tylko pojazdów osobowych o statusie „aktywnych’, mówimy wówczas o około 19 mln aut z 25 mln zarejestrowanych i wynosiłyby około 500 aut osobowych na 1000 mieszkańców. Należy też nadmienić, że 32,2% gospodarstw domowych nie posiada żadnego samochodu.
wykres nr 1
Wiek aut
Według danych ACEA Report z marca 2021 r. średni wiek pojazdu w latach w Polsce to dla aut osobowych 14,1, dostawczych 13,6, ciężarowych 12,2 i dla autobusów 15,6, co stawia nas dość daleko w stawce europejskiej. Dla interesujących nas aut osobowych średnia europejska to 11,5 lat. Najmłodsze osobówki jeżdżą w Luksemburgu (6,5), Austrii (8,3) i Irlandii (8,4). Najstarsze auta osobowe jeżdżą w Litwie (16,8), Estonii (16,7) i Rumuni (16,5). Udział aut w wieku do 10 lat i od 10 w górę w tych krajach obrazuje wykres nr. 2.
wykres nr 2
Rodzaj paliwa
W kwestii wyboru rodzaju paliwa w autach osobowych widać istotne różnice w poszczególnych krajach, największy udział aut benzynowych jest w Grecji (91,1%), Holandii (80,0%) i Finlandii (67,6%). Najwięcej aut osobowych z silnikiem diesla znajdziemy w Litwie (69,2%), Francji (58,9%) i Hiszpanii (58,7%), najwięcej aut elektrycznych i hybryd znajdziemy w Holandii (4,6%), Szwecji (4,2%) i Finlandii (3,0%). Auta zasilane gazem (ziemny i LPG) stanowią największy udział w Polsce (13,6%), Włoszech (8,9%) i Łotwie (6,3%). W tabeli nr 3 przedstawiono liderów aut zasilanych gazem.
wykres nr 3
Rynek aut nowych
W ciągu ostatnich trzech dekad kupiono w Polsce nieco ponad 10,7 mln nowych aut. W latach ’92-’01 było to 3,74 mln aut, w latach ‘02-’11 zaledwie 2,87 mln i w ostatniej dekadzie ’12-’21 aż 4,11 mln aut. W tym okresie rekordową ilość aut kupiliśmy w latach ’99 – 632 tys. szt, ’19 – 556 tys. szt i w ’18 – 531 tys. szt. Najmniej aut kupiliśmy w latach: ’92 – 194,5 tys. szt, .05 – 207,7 tys. szt i ’06 – 224,7 tys. szt. Sprzedaż nowych aut w ostatniej dekadzie przedstawia wykres nr 3:
wykres nr 4
Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w wśród nowych aut prym wiodą auta kupowane przez firmy, ich udział stanowi 68-72 % rocznie, wykres nr 4 obrazuję rejestracje aut w poszczególnych rodzajach za ostatnie 5 lat.
wykres nr 5
Podsumowanie
Statystyczny Polak jeździ kilkunastoletnim autem, najczęściej zasilanym benzyną. Najczęściej w Europie decydujemy się na montaż instalacji gazowej. Od kilku lat kupujemy dla potrzeb prywatnych przeciętnie około 135 tys. aut osobowych rocznie i jako kraj lokujemy się na 6-stej pozycji w Europie. Przeciętnie pokonujemy autem około 8 tys. km rocznie co stawia nas na 10-tym miejscu w Europie, prym wiedzie Austria z 13,8 tys. km rocznie. Ciekawostką trudną do zweryfikowania w odniesieniu do innych krajów Europy jest fakt, iż blisko 10 mln pojazdów posiada status „nieaktywny”. Najczęściej kupujemy nowe auta marki Toyota, Skoda i VW. Na liście najczęściej ubezpieczanych przez kobiety marek samochodów znalazły się (malejąco): Volkswagen, Opel, Ford, Renault, Toyota. Mężczyźni zgłaszali do ubezpieczenia najwięcej Volkswagenów, Audi, Opli, Fordów i BMW.
Pozdrawiam terenowo
Seba 4×4