Nasze nie zawsze wielkie auto, którym poruszamy się podczas pracy po lesie często ma za mało miejsca w bagażniku bądź nie chcemy go zabrudzić. Przewozimy worki, śmieci, czasami sadzonki lub drobny sprzęt. Nie każde auto dysponuje dużym bagażnikiem, wtedy zaczynamy szukać alternatywnego rozwiązania.
Najmniej problemów mają właściciele pickupów, skrzynia ładunkowa jest łatwa do wykorzystania i dysponuje dużą powierzchnią ładunkową oraz wysoką dopuszczalną ładownością. Utrzymanie czystości jest łatwe, niezależnie od tego, czy stosujemy dodatkową wannę, czy też nie. Próg załadunkowy umieszczony jest z reguły dość wysoko, ale jest to praktycznie jedyna wada tego rozwiązania. Niestety, większość leśników nie posiada tego typu auta i zmuszona jest z korzystania z bagażnika lub innego rozwiązania w wypadku występowania bagażnika o minimalnej pojemności. Dysponując 5-drzwiową terenówką lub autem dostawczym bez problemów znajdziemy na naszym rynku wannę bądź matę o odpowiednich kształtach i wymiarach. Używanie wanny zapobiega zabrudzeniu i zniszczeniu wnętrza auta, często też łatwiej jest umieścić worek śmieci w wannie znajdującej się na ziemi a następnie umieścić ją w aucie. O zapobieganiu wsiąkania różnych cieczy w tapicerkę tylko wspomnę. Niestety, posiadając auto z małym bagażnikiem zmuszeni jesteśmy zamontować hak i korzystać z przyczepki utrudniającej manewrowanie w terenie leśnym bądź bagażnika montowanego na haku. Każde z tych rozwiązań ma wady i zalety, do nas należy rozważenie ich i dokonanie wyboru.
Stosowanie przyczepki towarowej wymusza na nas jej zakup (trudno o tanią) i konieczność garażowania oraz ponoszenia kosztów rejestracji i ubezpieczenia OC. Do wad należy zaliczyć z reguły niski prześwit lekkich przyczepek, różny w stosunku do auta rozstaw kół, stosunkowo delikatną konstrukcję i ograniczoną manewrowość w terenie leśnym. Do zalet należy zaliczyć nisko położoną krawędź załadunkową, łatwość mycia, możliwość wykorzystania stelażu i plandeki. W wypadku korzystania z przyczepki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg musi ona obowiązkowo posiadać hamulec najazdowy, ponadto całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3.5 tony Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej, gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg (dopuszcza się ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a więc łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, (3500+750) wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E”. W wypadku aut terenowych łatwe jest przekroczenie w/w DMC, o systemach opłat typu ustępujący Via TOLL czy wypierający go e-TOLL nie wspomnę.
Stosowanie bagażników zakładanych na hak holowniczy zostało w Polsce uregulowane prawnie pod koniec roku 2016 Obwieszczeniem ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które w Dziale III, rozdziale I, § 7. ust. 8a. mówi:
W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:
1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Tak więc aby bezpiecznie i legalnie używać bagażnik zakładany na hak, ustawodawca nakłada na nas kilka wymagań, które musimy spełnić:
– po pierwsze konieczna jest trzecia tablica rejestracyjna, w tym celu trzeba udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca rejestracji pojazdu i złożyć wniosek, by po zapłaceniu 53 zł stać się szczęśliwym posiadaczem tablicy numer trzy,
– po drugie bagażnik musi posiadać homologację,
– po trzecie najważniejsze, z dniem 1 stycznia 2016r., zgodnie ze zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity w Dz.U. 2016 poz. 2022), wszystkie bagażniki służące mocowane (rowerowe również) na haku holowniczym auta muszą być wyposażone w światła wsteczne oraz przeciwmgłowe. Jeżeli bagażnik, który kupimy zasłania któreś ze świateł w samochodzie (a dzieje się tak praktycznie za każdym razem) musi posiadać wszystkie światła w które wyposażone jest nasze auto, tj. światło pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, kierunki, światło stop, światło wsteczne, oraz światło przeciwmgłowe.
platforma Tragarz 300 (źródło: https://dobrehaki.pl )
Na naszym rynku można znaleźć ofertę kilku producentów, w tym renomowanych firm. Analizując używanie tych bagażników należy wymienić ich wady i zalety. Na plus zaliczymy szybki montaż, brak dodatkowych kosztów użytkowania (OC, rejestracja), łatwość „garażowania”, nisko położony próg załadunkowy, brak ograniczania manewrowości w terenie i znacznie niższy w stosunku do przyczepki koszt zakupu. Na minus możemy zaliczyć ograniczoną ładowność i powierzchnię załadunkową, pogorszenie właściwości jezdnych (masa ulokowana na haku dociąża w całości tylną oś) oraz szybsze zużycie zawieszenia (sprężyny i amortyzatory) tylnej osi w wypadku częstego użytkowania z pełnym obciążeniem.
platforma marki ADAMOT (źródło: https://allegro.pl )
Należy też pamiętać o zainwestowaniu w kawałek plandeki i gumy z haczykami, za pomocą których zabezpieczymy nasz ładunek przed wypadnięciem bądź zakupieniem odpowiedniej plastikowej skrzyni.
Pozdrawiam terenowo
Sebastian Kołacz