Marka ta jest legendarna i znana wszystkim, głównie z modelu Wrangler ciągle nawiązującego do klasycznego wzorca. Czy Patriot z samonośnym nadwoziem wielkości Gran Vitary II i wyglądem pomniejszonego Commandera może wzbudzić zainteresowanie leśnika?
Trochę historii.
Pojazd zadebiutował w kwietniu 2006 roku podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Jeep Patriot wykorzystał płytę podłogową z Chrysler PM/MK, na której w ramach koncernu Chrysler opracowano także pokrewny model Compass i Dodge Caliber. Patriot wyróżniał się kanciastą stylistyką nadwozia z okrągłymi reflektorami i charakterystyczną, poprzeczną atrapą chłodnicy nawiązującą do korzeni, a także lepszymi właściwościami w terenie w porównaniu do pokrewnego modelu Compass.
masywny zderzak z grillem nawiązującym do historii
przód auta odwołujący się do większego brata – Jeep’a Commander’a
klasyczne kanciaste nadwozie z pionową tylną klapą
W wersji podstawowej samochód miał napęd na przednią oś a napęd 4×4 dostępny był na dopłatą. W 2011 roku Jeep Patriot przeszedł lifting, pojawił się nowy wygląd zderzaków, odświeżono wkłady reflektorów i lamp, lekkiej zmianie uległa atrapa chłodnicy, a także zupełnie nowy projekt deski rozdzielczej. Zmieniono elementy zawieszenia co skutkowało zwiększeniem prześwitu o 30 mm. W 2013 roku pojazd przeszedł kolejny drobny lifting, obejmujący niewielkie zmiany wnętrza oraz zaoferowano 6-biegową klasyczną automatyczną skrzynię biegów koncerny Hyundai/KIA jako alternatywy dla automatycznej przekładni CVT firmy Jatco. Produkcja trwała do 2017 roku, kiedy to zaprzestano produkcji Patriota zostawiając pokrewny model Compass który doczekał się drugiego wcielenia skonstruowanego wspólnie z Fiatem. Łącznie sprzedano nieco ponad 1,8 mln egzemplarzy.
Nadwozie i wnętrze auta.
Miejsca dla podróżnych w tym stosunkowo niedużym aucie (jak na obecne standardy) jest pod dostatkiem, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Znajdziemy tu ciekawe gadżety, takie jak wewnętrzna lampka, którą można wyjąć i używać jako latarki, uchwyt na napoje z opcją podgrzewania lub chłodzenia, przesuwany przedni podłokietnik ze schowkiem na komórkę lub iPoda, przypominają, że to auto powstało w kraju, gdzie komfort jest obowiązkowy. W wnętrzu dominuje plastik i proste (kanciaste) kształty w wysoko poprowadzonej desce rozdzielczej, jednak w uterenowionym aucie nie jest to wadą.
wysoka usytuowana deska rozdzielcza z prostymi liniami
czytelna tablica zegarów
Dostęp do przełączników na środkowej konsoli jest łatwy, tablica zegarów klasyczna i czytelna. Standardowo dzielone i składane oparcie kanapy plus kładzione oparcie fotela pasażera pozwalają znacząco powiększyć przestrzeń ładunkową niewielkiego ale regularnego bagażnika.
średniej wielkości bagażnik o regularnych kształtach
Z przodu miejsca na nogi i nad głowami jest wystarczająco dużo, aby mogła zasiąść osoba o wzroście przekraczającym 190cm, tylna kanapa pomieści 3 dorosłe osoby, ale na dłuższym dystansie będzie im nieco za ciasno, posiada również regulację kąta pochylenia oparcia, aby zwiększyć wygodę podróżowania. Patriot już w najtańszej wersji posiada m.in.: system napędu 4×4 Freedom Drive I, poduszki powietrzne kurtynowe, ESP, system kontroli trakcji, system zapobiegający wywróceniu ERM, ABS, immobilizer silnika Sentry Key, klimatyzacja, , ręczną regulację wysokości fotela kierowcy, dzielone i rozkładane w proporcji 60/40 siedzenia tylne z regulacją pochylenia oparcia, winylowy panel podłogi bagażnika UltraFloor, radioodtwarzacz AM/FM/CD/MP3, termometr zewnętrzny. A to nie wszystko… Nadwozie jest dość dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, rdza w autach bezwypadkowych nie stanowi problemu.
Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta :
Wymiary/dane techniczne | |
długość [mm] | 4410 |
wysokość [mm] | 1658 |
szerokość [mm] | 1756 |
rozstaw osi [mm] | 2635 |
prześwit | 203 |
liczba miejsc | 5 |
Pojemność bagażnika [l] | 320/1777 |
Silniki i przeniesienie napędu.
Silnik 2,0 (benzyna) występuje rzadko i oferowany jest tylko z przednim napędem, z silnikiem 2,4 oferowany jest napęd 4×4 o nazwie “Freedom Drive 1”. Głównym elementem układu jest usytuowane przy mechanizmie różnicowym tylnej osi sprzęgło, które w razie potrzeby przekazuje moment obrotowy na tylne koła. Działanie jest naprawdę szybkie i nie sprawia problemów nawet podczas ruszania pod górę na sypkim szutrze. W normalnych warunkach napęd jest przekazywany tylko na przód, co pozwala oszczędzać paliwo. W cięższym terenie układ można ręcznie “zblokować” (funkcja 4WD Lock), wówczas przy prędkościach poniżej 16 km/h rozkład momentu obrotowego wynosi sztywne 50/50, a do 40 km/h rozdział napędu jest zbliżony do tej wartości. Sinik ten pracuje cicho i zapewnia poprawną dynamikę jazdy niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, bez “wkręcania” na wysokie obroty. Należy zauważyć, że jak na nieco podwyższone auto ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,4, przy prędkościach typowych dla autostrad auto dość skutecznie broni się przed hałasem powietrza i dobrze trzyma się drogi. Silnik diesla stosowany przed liftingiem to jednostka rodem z VW, po modernizacji stosowano silnik rodem z Mercedesa. Oba sprawnie napędzają auto nie spalając nadmiernych ilości paliwa. Silniki diesla zadowalają się spalaniem 6-8 l ON/100 km Silnik 2,4 dobrze znosi instalację LPG i z skrzynią automatyczną I generacji zadowala się 12-13 l LPG/100 km. Dostępne są zarówno manualna (5- lub 6-cio biegowa) jak i automatyczna skrzynia biegów (do liftingu CVT, po nim klasyczna 6-cio biegowa).. Walory terenowe ogranicza nieco kąt natarcia 21°, natomiast kąt zejścia to już 33 stopnie.
W tabeli przedstawione zostały parametry stosowanych silników:
rodzaj zasilania | pojemność | moc [KM] / przy obr/min | mom. obr. [Nm]/przy obr/min | prędkość [km/h] | 0-100km/h [s] |
silniki benzynowe | 2.0 DOHC 16V | 156/6300 | 190/5100 | 175 | 12,0 |
2.4 DOHC 16V | 170/6000 | 220/4500 | 185 | 10,7 | |
silnik diesla | 2,0 CRD | 140/4000 | 310/1750 | 190 | 11,0 |
2,2 CRD | 161/4200 | 320/1750 | 200 | 9,7 |
Zawieszenie, hamulce
Nadwozie jest oczywiście samonośne, zawieszenie niezależne. Obie osie wykorzystują kolumny MacPhersona i wahacze, poprzeczne z przodu i wzdłużne z tyłu. Całość pracuje sprawnie i jak na amerykańskie pochodzenie zapewnia stosunkowo wysoki komfort i dobre trzymanie na zakrętach bądź w terenie. Za nieco ponad 2 tys. zł możemy zastosować komplet amortyzatorów i sprężyn renomowanej marki podwyższający nadwozie o 2,5”, co skutecznie podniesie sprawność terenową. Hamulce są sprawne, zarówno z przodu jak i z tyłu mamy tarcze hamulcowe, przednie wentylowane. Przy niewielkiej masie auta wynoszącej niespełna 1,5 t szybko zatrzymują auto i nie ulegają szybkiemu zużyciu.
Wady i zalety.
Zalety:
+ akceptowalne spalanie
+ przestronne wnętrze
+ dynamiczne silniki
+ napęd 4×4 (nie każda wersja)
Wady:
– stosunkowo wysoka cena zakupu
– mały bagażnik,
– dużo plastiku w wnętrzu
– niski kąt natarcia.
Podsumowanie
Czy Jeep Patriot jest alternatywą dla Grand Vitary? Moim zdaniem tak, za podobne pieniądze otrzymamy namiastkę amerykańskiej legendy, zabraknie nam reduktora, jednak w wypadku posiadania wersji z skrzynią automatyczną nie odczujemy tego. Z drugiej strony, mimo ciężkich siedlisk i nie najlepszych dróg w naszym nadleśnictwie z reduktora korzystałem jakieś trzy razy przez ostatnie kilka lat. Znajdziemy w Jeepi’ie sporo udogodnień, klasyczny kształt, całkiem spory prześwit i niewysoką, jak na standardy amerykańskie bezawaryjność. W rankingu Warranty Direct 2019 Patriot wyprzedził takie auta jak Kia Sorento, Toyota Hilux, Mitsubishi L200 czy BMW X6… tradycyjnie podsumuję, że bezwypadkowy egzemplarz z stosunkowo niskim przebiegiem pozwoli nam cieszyć się jazdą przez kilka lat. Ze względu na kompatybilność z Jeep’em Compas nabycie części obsługowych nie należy do kłopotliwych, silnik benzynowy dobrze znosi współpracę z LPG, co skutecznie obniża koszt użytkowania. W moim odczuciu jest to warta rozpatrzenia propozycja rynkowa.
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4