VW Golf II, legenda w leśnej służbie


VW Golf II pojawił się w naszych lasach dość późno ze względu na jego legendę i wszechstronność oraz to, że długo służył wielu rodzinom jako pierwszy „luksusowy” samochód rodzinny. Z czasem coraz częściej dzięki swej trwałości zaczął gościć w naszych lasach. Mimo sędziwego wieku nadal spotykamy go w lesie, gdzie służy wdzięcznie służbom terenowym.

Trochę historii.

Volkswagen Golf II generacji pojawił się na rynku w 1983 roku zajmując miejsce swojego poprzednika produkowanego wówczas od roku 1974. Niemiecki kompakt znacznie urósł, zyskując nie tylko na praktyczności, ale również i na komforcie. Sylwetkę zaprojektował niemiecki designer Herbert Schäfer tworząc kształty będące ewolucją poprzednika naszkicowanego przez słynnego Włocha Giorgetto Giugiaro. Kilka lat później zaoferowano limitowaną (około 3000 szt.) uterenowioną wersja Country. Kolejne lata przyniosły następne zmiany, m.in. to właśnie wtedy pojawił się pierwszy w klasie kompakt 16-zaworowy silnik o pojemności 1,8 l ze znaczkiem VW. Drobny facelifting przeprowadzono latach ‘87–’89, zmieniono między innymi boczne szyby z przodu, w których zastosowano pojedynczą szybę. Nieznacznie przemodelowano też listwy na drzwiach i zderzakach, klamki oraz atrapę chłodnicy. Różnice stylizacyjne były kosmetyczne. Pod koniec lat 80. do salonów Volkswagena trafiły dwie usportowione wersje tego modelu oferowane jako Golf Rallye oraz Golf G60 Limited. Auto wytwarzano aż do 1992 roku, do tego czasu wyprodukowano ponad 6 300 000 egzemplarzy w wielu fabrykach ulokowanych na całym świecie.

            Nadwozie i wnętrze auta.

Patrząc na nadwozie z perspektywy czasy należy powiedzieć, że nie było ono ekstrawaganckie. Praktycznie każdy szczegół podporządkowany był funkcjonalności, stosunkowo duża powierzchnia szyb poprawia widoczność z wnętrza, klinowate nadwozie pozbawione jest krągłości spotykanych np. u konkurencyjnego Opla Kadetta. Golf II był  oferowany w wersji 3 i 5-cio drzwiowej, kombi było oferowane dopiero w kolejnej generacji. 345 l pojemności bagażnika było w owych czasach dobrym wynikiem.

W środku królowała  prostota i minimalna ilość przełączników/suwaków łatwych w obsłudze. Brak elektronicznych gadżetów  przemawia na korzyść leciwego auta zmniejszając ilość możliwych awarii (najczęściej psuł się regulator podświetlenia tablicy zegarów).

Długie lata intensywnej eksploatacji pokazują wysoką jakość wykończenia, zwłaszcza tapicerki która pomimo setek tysięcy kilometrów w wielu egzemplarzach ma się całkiem dobrze.  Ilość miejsca jest zadowalająca, należy pamiętać , że dzisiejsze auta miejskie są wielkości ówczesnych kompaktów… Na przednich fotelach wygodna pozycję zajmie nawet rosły kierowca, tylna ławka jest raczej przeznaczona dla dwóch dorosłych pasażerów. Nadwozie było dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, lecz z racji wieku możemy spotkać egzemplarze z rdzą, w pierwszej kolejności dotyka ona ramek reflektorów i podwozia. Wiele ognisk korozji wynika z niefachowych napraw aut powypadkowych. O wszelkich dodatkach typu wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby czy klimatyzacja z reguły należy zapomnieć.

Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta :

 

 

 

Wymiary/dane techniczne
długość [mm] 3985
wysokość [mm] 1415
szerokość [mm] 1665
rozstaw osi [mm] 2475
prześwit 140
liczba miejsc 5
pojemność bagażnika [l] 345/1145

 

 

Silniki i przeniesienie napędu.

Przez niemal dekadę produkcji pod maską Golfa II zawitała niezliczona rzesza jednostek napędowych, począwszy od archaicznych i cherlawych benzyniaków zasilanych gaźnikiem (1,1 i 1,3), poprzez niezniszczalne diesla aż po topowe wersje doładowane kompresorem. Wysokoprężną rodzinę reprezentują cztery silniki 1,6 – wolnossące jak i doładowane. Największą wytrzymałością może poszczycić się pozbawiony turbiny 1,6D o mocy 54 KM, odpowiednio eksploatowany z powodzeniem przejeżdża co najmniej miliona kilometrów…. Jednostki benzynowe z ochotą współpracują z instalacją LPG znacząco obniżając koszt użytkowania. Jednostki silnikowe nie generowały wielu awarii, zazwyczaj wynikały one z tytułu problemów z układem chłodzenia bądź trwałością początkowo montowanych gaźników. Najmocniejszy diesel miewał kłopoty z uszczelką pod głowicą i czasami z pęknięciami głowicy. Z wiekiem pojawiają się wycieki oleju, są one jednak łatwe do usunięcia. Reasumując: prawidłowo eksploatowane jednostki napędowe bez problemów osiągają przebiegi w granicach 500 tys. km, nie jest to standardem w obecnych czasach…. Do codziennego użytkowania najlepszy był silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i wolnossący diesel. Użytkownicy Golfów II nie narzekają na skrzynie biegów, w większości były to skrzynie manualne 4 i 5-cio biegowe, rzadziej 3-biegowy automat. To trwałe podzespoły, w których problemem są zazwyczaj jedynie wycieki i potencjalne awarie wynikające z tego faktu. Gorzej prezentuje się kondycja przegubów napędowych, potrafią hałasować już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, co zwiastuje konieczność szybkiej wymiany. W tabeli przedstawione są parametry podstawowych modeli stosowanych silników (w całym okresie produkcji występowało ponad 20 wersji silników o różnych pojemnościach i mocy) :

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silniki benzynowe 1,3 55/5200 96/3300 151 16,7
1,6 75/5200 125/2500 167 12,7
1,8 90/5200 145/3300 179 10,8
2,0 134/5800 186/5400 208 8,5
 

silniki diesla

1,6 D 54/4800 100/2300 143 16,9
1,6 TD 69/4500 133/2600 159 14,5
1,6 TD 82/4500 155/2300 179 13,2

 

 

 

Zawieszenie, hamulce

Od kilku dziesięcioleci w kompaktowej klasie utartym standardem stały się kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna przy tylnej osi w wersjach z przednim napędem lub  niezależny układ wahaczy w wersji 4×4. Takie też rozwiązanie zastosowano w Golfie II, całość jest trwała i umożliwia zastosowanie modyfikacji. Wielu leśników „podwyższało” Golfa stosując mocniejsze i dłuższe sprężyny np. z Passata i w efekcie auto zyskiwało 2-3 cm prześwitu ułatwiającego poruszanie się po drogach leśnych. Wszystkie elementy zawieszenia są trwałe i łatwo dostępne za nieduże pieniądze. Ich wymiana również nie nastręcza kłopotów. Układ hamulcowy też jest klasyczny, tarcze hamulcowe z przodu i bębny z tyłu, dzięki niskiej masie auta zapewnia to przyzwoite parametry i jest trwałe.

Wady i zalet.

Zalety:

+ duża gama silników,

+ wysokie przebiegi silników do naprawy głównej,

+ dostępność części,

+ prostota wykonania umożliwiająca wykonanie napraw przez każdego mechanika,

+ trwałość wszystkich elementów.

Wady:

– minimalne wyposażenie,

– wąskie wnętrze,

– duża podaż aut powypadkowych na rynku,

– słabe osiągi podstawowych silników,

– droższa eksploatacja mocnych silników,

– wiek generujący awarie.

Podsumowanie

Golf II w dobrym stanie technicznym może służyć latami, i to nie tylko jako drugie auto do pracy w lesie, krótki rodzinny wypad też  nie będzie dla niego problemem, jednak zabraknie nam wówczas wielu dostępnych obecnie udogodnień. To tani w zakupie i eksploatacji samochód, który co prawda czasem się psuje, ale któremu nie można odmówić solidności i trwałości. Jako auto tanie i trwałe po lekkich modyfikacjach zawieszenia dzielnie będzie służyć nam w lesie, przedni napęd ułatwi wydostawanie się z opresji w szczególności w połączeniu z agresywniejszą oponą. Niska cena zakupu i usuwania potencjalnych awarii nie będzie generować stresu podczas jazdy po lesie, ilość miejsca w wnętrzu pozwoli nam na zabranie sprzętu niezbędnego do pracy w lesie. Oczywiście gwarancja tego jest znalezienie sprawnego auta, które w zamian za odrobinę okazanego serca i odpowiedniej dbałości długo nam jeszcze posłuży. Będziemy też mogli zawitać na imprezę Yougtimerów lub aut zabytkowych .

 

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *