SsangYong Rexton, duże auto z korzeniami Mercede


Gdy szukamy większego auta terenowego opartego na ramie i wyposażonego w mocny silnik, najczęściej przychodzi na myśl Toyota, Land Rover, Mercedes…. Z reguły są drogie, może wykorzystujący niemiecką technologię Rexton jest dobrą alternatywą?

 

Trochę historii i danych technicznych.

Rexton jest produkowany od roku 2001 jako średniej wielkości SUV (segment I). W naszym kraju SsangYong Rexton oferowany był od 2004 r., kiedy to marka SsangYong pojawiła się w Polsce, premiera europejska miała miejsce dwa lata wcześniej. Do dziś jest to flagowy samochód koreańskiego producenta, który w ofercie marki zastąpił nieco kontrowersyjne (wygląd) Musso. Z tego modelu zapożyczył m.in. platformę podłogową, dodatkowo dzielił część podzespołów z Mercedesem Klasy M. W 2007 r. auto przeszło lekką modernizację (Rexton II), gruntowniejszy face lifting przeprowadzono w 2012 r. (Rexton W) przy współpracy z biurem Italdesign Giorgetto Giugiaro. Czwarta generacja będąca w większości nowym autem zadebiutowała na rynku w roku 2017. Od początku nadwozie zrywające z dotychczasowymi kontrowersyjnymi kształtami wyznaczało nowy trend, co w połączeniu z silnikami rodem z stajni Mercedesa pozwoliło udanie konkurować na rynku.

            Nadwozie i wnętrze auta.

Duże nadwozie oferuje sporo miejsca w wnętrzu i nie razi kontrowersyjnymi kształtami. Podnosząca się ku tyłowi maska płynnie przechodzi w dach zakończony lekko ściętą klapą z lotką z umieszczonym w niej trzecim światłem stop. Może nie do końca pasuje to do terenówki, ale pozwala utrzymać tylną szybę w czystości. Wykonane z plastiku poszerzenia nadkoli w połączeniu z często montowanymi osłonami dolnych partii drzwi pozwalają unikać odprysków lakieru i korozji. Najbardziej nietypowe są wąskie przednie światła zachodzące na maskę powyżej atrapy grilla. W oko wpadają długie relingi i duży chromowany napis „Rexton” na tylnej klapie. Nadwozie dzielnie opiera się upływowi czasu i nie zestarzało się nadmiernie. Materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej nie należą do najlepszych, jednak są dobrze spasowane i w efekcie nic nie skrzypi i nie puka. Tablica zegarów i środkowy kokpit są proste i czytelne, do większości przełączników mamy dobry dostęp. Siedzenia są wygodne, na przednich fotelach brakuje nieco bocznego podparcia, na szczęście Rexton  nie jest stworzony do sportowej jazdy, dzięki temu nie przeszkadza to za bardzo. Imponująca jest pojemność bagażnika 935 litrów pomieści naprawdę sporą ilość bagażu nawet na długie wczasy. Po złożeniu tylnych oparć uzyskamy wynik porównywalny z autem dostawczym. Oprócz bogatego wyposażenia standardowego z zakresu bezpieczeństwa (cztery airbagi, ABS i ESP) oraz komfortu (elektrycznie regulowane przednie fotele, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane okno dachowe) często znajdziemy tu stację medialną z obsługą DVD. W autach z silnikiem diesla w wnętrzu jest nieco za głośno, nie jest to jednak uciążliwy hałas. Zabezpieczenie antykorozyjne jest satysfakcjonujące, bezwypadkowe auta nie posiadają widocznych oznak korozji mimo upływu wieku.

Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta :

 

 

 

Wymiary/dane techniczne
długość [mm] 4730
wysokość [mm] 1770
szerokość [mm] 1880
rozstaw osi [mm] 2830
prześwit 200
liczba miejsc 5/7
pojemność bagażnika [l] 935/1920

 

Silniki i przeniesienie napędu.

Montowany na początku słabszy (i starszy) silnik diesla o poj. 2,9 z początków produkcji jest na naszym rynku mało popularny. Wystarcza do przemieszczania się i jest trwały jednak zdecydowanie korzystniej wypada najpopularniejszy jest silnik diesla o pojemności 2,7 l, który oferuje więcej mocy będąc równie trwałym i ekonomiczniejszym. Jego moc jest zależna od stosowanej skrzyni biegów, w wersji z skrzynią automatyczną osiąga ponad 20 KM więcej (tabela).. Do pracy „automatu” trudno się przyczepić. Biegi wrzucane są płynnie, bez większego opóźnienia, dodatkowo istnieje możliwość manualnej zmiany biegów (tiptronic), jednak własnoręczna zmiana biegów okupiona jest dłuższym czasem reakcji skrzyni. Zdecydowanie lepiej pozostać na trybie automatycznym. W wersjach z manualną skrzynią biegów trwałością nie grzeszy sprzęgło, wynika to po części z dużego momentu obrotowego i sporej masy własnej auta. Spalanie waha się w granicach 8-10 l ON/100 km przy „normalnym” stylu jazdy. Mocniejszy silnik benzynowy oferuje sporą moc okupioną dużym spalaniem, mniejszy pozwala na swobodne przemieszczanie się i akceptowalne spalanie. Wszystkie silniki są trwałe. W zależności od zastosowanego silnika i wersji wyposażenia dysponujemy napędem na tylną oś z ręcznie dołączanym napędem przednim bez dyferencjału międzyosiowego lub stałym napędem na dwie osie z automatycznym regulatorem mocy przekazywanej na oś przednią w zakresie od 15% do 45 %. Obie wersje napędu dysponują reduktorem przydatnym po wystąpieniu cięższych warunków terenowych. Napęd 4×4 i kąt natarcia – 28,5° oraz kąt zejścia – 25°, przechył boczny wynosi 44°, maksymalny kąt wzniesienia 48° i głębokość brodzenia 70 cm. w połączeniu z dobrymi oponami pozwalają na zjechanie z utartych szlaków. Napęd nie należy do awaryjnych elementów.

W tabeli przedstawione są silniki z wersji przed liftingiem z 2009 r.

 

 

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silniki benzynowe 2,3 150/5250 209/4000 170 12,4
3,2 220/6100 318/4600 180 10,7
silniki diesla 2,7 Xdi 163/4000 345/1800 177 13,2
2,7 XVT 186/4000 402/1600 181 11,6
2,9 120/4100 256/2400 157 16,4

 

 

 

Zawieszenie, hamulce

Nadwozie oparte jest na ramie, tylna sztywna oś prowadzona czteroma wahaczami wykorzystuje sprężyny śrubowe. Za dokładność prowadzenia tylnej osi odpowiada stabilizator poprzeczny i drążek Panharda. Przednie zawieszenie jest niezależne i wykorzystuje poprzeczne wahacze trójkątne, kolumny McPhearsona i stabilizator poprzeczny. Obie osie wyposażone są w hamulce tarczowe, które pomimo dużej masy auta są stosunkowo skuteczne.  Zawieszenie zestrojono stosunkowo miękko, co pozytywnie wpływa na komfort, niestety na pewność prowadzenia już nie. Podczas szybszej jazdy w zakrętach auto dość mocno wychyla się na boki, oraz wykazuje podsterowność. Widać, że producent postawił na komfort jazdy kosztem pewność prowadzenia przy agresywniejszej jeździe, wpływ na to ma również spora masa i stosunkowo wysoko położony środek ciężkości. Nie zmienia to faktu, że jazda Rextonem nie należy do męczących, wymaga jednak nieco poznania auta. Zarówno układ hamulcowy jak i zawieszenie nie należy do awaryjnych.

Wady i zalet.

Zalety:

+ dobre właściwości terenowe (jak na tę klasę aut),

+ trwałe silniki rodem z MB,

+ dobra relacja ceny do jakości,

+ duży bagażnik, ładowność i uciąg,

+ stosunkowo wysoka bezawaryjność.

Wady:

– słabe wyciszenie wnętrza odczuwalne przy większych prędkościach obrotowych silnika,

– stosunkowo wysokie spalanie silnika 3,2,

– usterki podciśnieniowego załączania napędu przednich kół w wersjach z napędem dołączanym automatycznie,

– ascetyczne wnętrze.

Podsumowanie

Rexton jest na pewno udanym autem, suma zalet i wad pozwala wystawić mu pozytywną opinię, szczególnie analizując wszystko pod kątem ceny i niskiej awaryjności. Auto może nie wpada w oko, z drugiej strony na pewno nie razi. Przestronne nadwozie, mocny silnik diesla, trwałe podzespoły pozwalają na dłuższe cieszenie się tym autem, nie będzie ono demonem bezdroży choćby z racji gabarytów, pozwala jednak dzięki dobremu układowi napędowemu na korzystanie z leśnych dróg. Silniki benzynowe dobrze tolerują instalacje gazowe, silniki diesla nie generują kosztów związanych z układem zasilania, wszystkie są trwałe. Rexton jest dobrą alternatywą dla znacznie droższych i z reguły starszych renomowanych rywali.

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Zdjęcia – https://www.netcarshow.com/ssangyong/2005-rexton/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *