Nasze auto, co ile nas kosztuje i czemu tak drogo…. ;)


Użytkując po zakupie nasz pojazd wlewamy paliwo, udajemy się do mechanika, zmieniamy w nim opony, myjemy je. Często zastanawiamy się, gdzie uciekają nasze pieniądze nie analizując głębiej w/w wydatków, a tymczasem po głębszej analizie możemy dojść do zaskakujących wniosków.

 

Do sporządzenia dzisiejszej analizy skłoniły mnie częste wizyty na stacjach paliw, a jako że od dłuższego czasu prowadzę dokładne rejestry wydatków dla kilku aut, postanowiłem nieco je przejrzeć. Analizą objąłem cztery z posiadanych przeze mnie aut, dla których prowadziłem (prowadzę) szczegółowy dziennik kosztów (umieszczone w tab. nr 1). Praktycznie każde z nich było użytkowane głównie jako pojazd wykorzystywany dla celów służbowych, Santa Fe w najmniejszym zakresie. Trzy auta zostały zakupione od osób użytkujących je wcześniej na terenie kraju (zarejestrowane). Jedno zostało zakupione na niemieckim portalu ogłoszeniowym mobile.de jako uszkodzone (cieknący bak, brak tylnej „szyby” w opończy). Wiek aut w momencie zakupu to 9; 11; 13; 16 lat, przebieg od 98 (Kia ’98) do 230 tys. km (Nissan ’03). Wszystkie auta były w dobrej kondycji mechanicznej i blacharskiej. W żadnym nie występował problem korozji.

 

Tab. 1 Rodzaje aut, okres użytkowania, przebieg.

Auto Przebieg całkowity (km) Przebieg “u mnie” (km) Czas użytkowania (m-ce) Średni przebieg miesięczny (km)
Kia Sportage 2,0 ’98 (B+LPG) 293000 195000 108 1806
Kia Sportage 2,0 ’00 (B+LPG) 162000 35000 16 2188
Hyundai Santa Fe 2,4 ’01 (B+LPG) 232000 90000 48 1875
Nissan King Cab 2,5 Di ’03 (ON) 255000 25000 16 1563

Kia Sportage 2,0 ’00 (B+LPG)

Hyundai Santa Fe 2,4 ’01 (B+LPG)

Nissan King Cab 2,5 Di ’03 (ON)

Kia Sportage 2,0 ’98 (B+LPG)

Koszty generowane przez auta ujęte zostały w tab. nr 2 i podzielone na kilka podstawowych grup. Większość z nich jest oczywista, w rubryce „drobiazgi” ująłem koszty zakupu piór wycieraczek, myjni, płynów do spryskiwaczy itp.

 

Tab. 2 Koszty użytkowania aut w całym okresie posiadania

Auto Koszty użytkowania (zł)
Zakup Części razem Oleje        i filtry Opony Przeglądy OC Drobiazgi Paliwo Koszt ogółem
Sportge 2,0 ’98 13000 9413 2570 3570 1750 2781 1200 51500 95197
Sportage 2,0 ’00 3950 3900 604 900 262 1108 300 9800 24724
Santa Fe 2,4 ’01 12350 7279 1200 1945 648 1809 600 27300 60410
Navara 2,5 DDi ’03 16700 1560 600 1000 100 754 200 12000 34474

 

Wykazane koszty części podzieliłem na trzy grupy:

  • Obsługa, to zakupy części zużywających się naturalnie w trakcie użytkowania auta tj. elementy układu hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, zapłonowego i rozrząd silnika..
  • Awarie, to głównie sprzęgiełka przedniego napędu, turbina w Nissanie i czujnik położenia wału (2 razy) w Hyundaiu.
  • Inne, to zakupy wynikające z innych przyczyn. Mowa o samodzielnym zrobieniu przykrycia skrzyni ładunkowej w Nissanie, montażu instalacji LPG w Kia oraz remoncie skrzyni biegów (awaria wynikła z powodu niedbałości mechanika) i zakupu części po drobnej stłuczce w Hyundaiu.

Wszystkie części były zamiennikami dobrej jakości bądź oryginalnymi elementami. Unikałem elementów tanich, przekonała mnie do tego konieczność szybkiej wymiany zakupionych raz tanich amortyzatorów.

 

Tab. 3 Rodzaje kosztów części

Auto Części (obsługa) Części (awarie) Części (inne) Części razem
Sportge 2,0 ’98 8422 990 1 9413
Sportage 2,0 ’00 1400 500 2000 3900
Santa Fe 2,4 ’01 3649 1100 2530 7279
Navara 2,5 Di ’03 360 700 500 1560

 

Koszty użytkowania poszczególnych aut w przeliczeniu na 1 km i w ujęciu miesięcznym (średnio) przedstawiłem w tab. nr 4, przyjąłem dwa warianty, „z” i „bez” odsprzedaży auta. Wartość odsprzedaży ustaliłem w oparciu o uzyskana cenę (Nissan) bądź na podstawie analizy cen ogłoszeń urealnionych z tytułu użytkowania auta przez leśnika.

 

Tab. 4 Koszty użytkowania aut w przeliczeniu na 1 km i jeden miesiąc

Auto Koszt 1 km (zł) Koszt 1 km po odsprzedaży (zł) Koszt miesięcznie (zł) Koszt miesięcznie po odsprzedaży (zł)
Sportge 2,0 ’98 0,49 0,48 881 861
Sportage 2,0 ’00 0,71 0,51 1545 1125
Santa Fe 2,4 ’01 0,67 0,59 1259 1115
Navara 2,5 Di ’03 1,38 0,86 2155 1344

 

Przed przedstawieniem wniosków należy zaznaczyć, iż większość napraw wykonywałem sam, z wyjątkiem wymian rozrządu, awarii czujnika położenia wału, wymiany turbiny i skrzyni biegów. Czynności obsługowe wykonywałem samodzielnie. Fakt ten ma znaczący wpływ na obniżkę kosztów użytkowania, osoba korzystająca z usług mechaników zapłaciłaby za wymiany olejów i pozostałe naprawy co najmniej równowartość części.

Wykres nr 1 przedstawia procentowy udział poszczególnych kosztów przy założeniu, iż do kosztów zaliczamy zakup auta, wykres nr 2 przedstawia wersję bez kosztu zakupu auta. W pierwszym przypadku wiele zależy od ceny zakupu, w drugim niezależnie od przebiegu najwyższym kosztem jest zakup paliwa, którego udział wzrasta wraz z przebiegiem. Należy pamiętać, iż mówimy tu o autach z instalacją LPG (bez Nissana).

Udział poszczególnych kosztów wraz z zakupem auta

Udział poszczególnych kosztów bez zakupu auta

Wnioski przedstawiają się następująco (nie wliczając zakupu auta):

  • Zakup paliwa stanowi najwyższy udział w kosztach użytkowania auta, stanowi on ponad 0d 47 do 68% ogółu nakładów.
  • Koszt wymian olejów i filtrów jest porównywalny i stanowi około 3% ogółu nakładów.
  • Koszt zakupu opona jest porównywalny na dłuższym dystansie i stanowi około 4% ogółu nakładów.
  • Koszt ubezpieczeń OC jest porównywalny i stanowi średnio około 5% ogółu nakładów.
  • Zakup części stanowi od 9 do 19% ogółu nakładów, uzależniony jest od ponadstandardowych zakupów i okresu użytkowania.

Miesięczny koszt użytkowania auta uzależniony jest w dużej mierze od przebiegu i waha się między 861 a 1344  zł, średnio około 1100 zł. Koszt przejechania jednego kilometra to od 0,48 do 0,59 gr dla aut z instalacją LPG i 0,86 gr dla „pick up’a” z silnikiem diesla.  Łącznie daje to nam znaczące kwoty w skali roku.

Duży udział kosztu paliwa generuje nam znaczące różnice w zależności od wahań ceny paliw. Montaż instalacji gazowej skutecznie obniża koszt eksploatacji, jej brak to blisko dwukrotnie wyższe koszy paliwa. Rosnący rynek części pozwala nam na szukanie oszczędności (w granicach zdrowego rozsądku). Analiza kosztów utrzymania dość leciwych aut pozwala stwierdzić, iż nie jest ważny rocznik auta lecz jego stan techniczny i przebieg. Zakup dobrze utrzymanego starszego auta pozwala na utrzymanie akceptowalnego poziomu nakładów na jego użytkowanie. Ważnym jest też bieżące serwisowanie naszego pojazdu i wymianę drobiazgów, nim pociągną one za sobą konieczność wymiany droższych elementów. Gorąco zachęcam do częstszych odwiedzin stacji diagnostycznych, gdzie za symboliczna opłatą możemy zdiagnozować stan naszego auta. Nie mniej jednak, dopiero tak skrupulatne prowadzenie dziennika kosztów  pozwala nam uzmysłowić sobie, że samochód, który jest praktycznie narzędziem, generuje spore wydatki w skali roku…..

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *