Nasze auta użytkowane w warunkach leśnych są znacznie bardziej narażone na zużycie praktycznie wszystkich elementów. Mowa tu praktycznie o każdej części… Po stwierdzeniu zużycia bądź awarii stajemy przed dylematem, co kupić? Oryginał, zamiennik czy też może element regenerowany?
Oryginalne części stosowane w montażu fabrycznym dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i w wielu sklepach, w tym wypadku zarówno opakowania tych produktów jak i one same oznaczone są konkretną marką samochodu. Takie elementy charakteryzuje wysoka cena, co bywa dla wielu kierowców sporym problemem. Alternatywą jest szeroki wybór zamienników. Panuje nagminne przekonanie, że są to elementy niższej jakości o krótszym czasie eksploatacji, co nie zawsze musi być prawdą. Zamienniki klasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części premium. Są to te same części co tzw. oryginały, często wytwarzane są na tych samych liniach montażowych a różnią się od oryginałów brakiem oznakowania konkretną marką samochodową. Z reguły bywają tańsze nawet do 50%. Następną grupą części są zamienniki uznawane jako te “tańszej jakości”. Produkowane są one przez wyspecjalizowane i znane firmy mające znaną markę na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nie należących do dostawców fabrycznego wyposażenia (m.in. Valeo, LUK, Bosch, SKF, TRW czy Febi). Sprzedawane przez nie elementy wykonywane są z dobrych materiałów i często posiadają odpowiednie certyfikaty kwalifikujące je do eksploatacji. Oferta tych części jest duża i możemy wybrać produkt o stosunkowo dobrej jakości i niskiej cenie. Ostatnia grupą są „tanie podróbki” oferowane przez firmy często zlokalizowane w krajach azjatyckich. Obecnie często stosowany jest trick polegający na używaniu nazw sugerujących producenta europejskiego (najczęściej niemieckiego). Na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym od oryginału, lecz wykonane są często z gorszych jakościowo materiałów lub z niższą precyzją. W ten sposób osiągana jest niska cena rzadko skorelowana z satysfakcjonującą jakością, cena bywa niższa nawet o 80%…. Sądzę, że nie trzeba tego komentować.
W zależności od rodzaju części i jego wpływu na bezpieczeństwo jazdy możemy rozważyć zastosowanie zamienników, podzieliłem je poniżej na kilka grup:
Układ rozrządu: pasek, rolki i napinacz (czasem również pompa wody), należy serwisować regularnie, co wiąże się z dość wysokim kosztem wymiany tych elementów. Nowoczesne silniki wyposażane są w skomplikowany układ rozrządu i eksperymentowanie z najtańszymi podróbkami kończy się zazwyczaj kosztownym remontem całego silnika. Moim zdaniem nie ma tu miejsca na wątpliwej jakości elementy, na szczęście dotyka to nas co 60-90 tys. km. przebiegu.
Układ hamulcowy: tu nie ma miejsca na eksperymenty, nawet jedno zastosowanie byle jakich klocków hamulcowych może doprowadzić do zniszczenia sprawnych tarcz na dystansie kilku tysięcy kilometrów, o bezpieczeństwie nie wspomnę. W tym wypadku znajdziemy na szczęście szeroką gamę dobrych zamienników, co w połączeniu z niewysokim kosztem wymiany pozwoli na zaoszczędzenie pewnej kwoty. Ciekawostkę stanowi fakt, iż możemy znaleźć na rynku produkty tuningowe, które często działają lepiej od oryginałów.
Układ zawieszenia: elementy zawieszenia mają wpływ na bezpieczeństwo i lepiej tu stawiać na porządne części. O ile tańszy wahacz po prostu zużyje się szybciej w zauważalny sposób, o tyle gorszy amortyzator będzie miał wpływ na hamowanie, przyczepność kół do podłoża i w efekcie sterowalność autem. Do większości modeli znajdziemy satysfakcjonujące zamienniki, z reguły okupimy to szybszym zużyciem, jednak często dokonujemy tego wyboru świadomie. Bezcelowym wydaje się montowanie w aucie, któremu „pozostał” rok „życia” trzykrotnie droższego wahacza….. Mimo wszystko w wypadku amortyzatorów unikałbym produktów „no name”, przekonałem się o tym osobiście kupując raz na szybko tylne amortyzatory do jednego z moich aut, praktycznie od momentu założenia nie działały prawidłowo…. Eksperymentowanie z łożyskami kół również z reguły nie wychodzi nam na dobre. Stosujmy oryginały bądź renomowane zamienniki, zapobiegnie to przyśpieszonemu zużyciu pozostałych elementów zawieszenia.
Układ wydechowy: tu możemy pozwolić sobie na trochę pobłażania, jednak inwestujmy w dobrze zabezpieczone antykorozyjnie tłumiki. Bywa też, że podróbki nie do końca są zwymiarowane i czeka nas doginanie łącznika lub skracanie jakiegoś elementu. Na podstawie własnego doświadczenia stwierdzam, że można kupić dobry tłumik za połowę ceny fabrycznego, który długo nas pocieszy.
Sprzęgło: to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie odpowiadający za przenoszenie napędu. W tym przypadku zalecane jest zastosowanie oryginału lub renomowanych zamienników. Tanie zamienniki zużywają się znacznie szybciej i często miewają problemy z precyzyjnym przeniesieniem napędu (występowanie szarpania). Większość warsztatów nie daje gwarancji na nieoryginalne sprzęgła z powodu ich słabej trwałości. Ze względu na wysoki koszt usługi i niską częstotliwość wymiany nie warto ryzykować, zasadnym wydaje się też wymiana kompletu (tarcz, docisk, łożysko oporowe) a nie samej tarczy.
Osprzęt silnika: wszelkiego rodzaju paski klinowe i wielorowkowe, świece, przewody zapłonowe, a także sprzęgiełka wiskotyczne ze względu na niski koszt wymiany nie muszą pochodzić z serwisu. Ich trwałość nie ma też bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo, co za tym idzie możemy pokusić się o tańsze zamienniki, omijajmy jednak te podejrzanie tanie. Należy pamiętać, że użytkowanie auta w terenowych warunkach (kurz, woda, błoto) również ma wpływ na ich przyspieszone zużycie, tak więc i te najlepsze z reguły nie wytrzymują fabrycznych założeń co do okresu użytkowania.
Filtry: wbrew pozorom maja duży wpływ na trwałość silnika, stosowanie tańszych zamienników powinno być połączone z częstszym interwałem ich wymiany. Na rynku mamy dostępnych wiele renomowanych zamienników.
Poniżej przytaczam przykład zróżnicowania cen na przykładzie jednego z moich aut:
Nazwa części KIA Sportage 2,0 16V ’98 | Koszt zakupu | ||
oryginalne | zamiennik renomowany | zamiennik najtańszy | |
Rozrząd kompletny | 480 | 228 | 159 |
Wahacz górny (przód) | 301 | 160 | 120 |
Amortyzator przedni | 295 | 185 | 99 |
Klocki hamulcowe | 240 | 120 | 44 |
Sprzęgło kompletne | 627 | 443 | 239 |
Rozrusznik | 568 | 406 | 169 |
Cewka | 159 | 92 | 63 |
Razem | 2670 | 1634 | 893 |
Powyższy przykład pozwala na zaoszczędzenie około 1000 zł przy zastosowaniu dobrych jakościowo elementów nie będących oryginałami. Zastosowanie ich pozwala z reguły na opłacenie mechanika, który zamontuje nam te elementy. Przy podjęciu ryzyka zakupu najtańszych części możemy zaoszczędzić nawet blisko 1800 zł, jednak częstsza wymiana tych części połączona z ich montażem czyni ten wariant mało sensownym. Ja osobiście pozwoliłem sobie na zakup taniej cewki i wahacza (wahacz wytrzymał 80 tys. km, fabryczny dwukrotnie więcej). Przy samodzielnym montażu nie czyni mi to przyrostu kosztów, nie każdy jednak tak czyni.
Na koniec przytaczam oznaczenia, dzięki którym uzyskamy wiedzę, jaką jakość reprezentuje dany element:
- OE (Original Equipment) – części w pełni oryginalne oferowane głównie przez ASO.
- OEM (Original Equipment Manufacturer) – elementy wytwarzane przez producentów dostarczających części do fabryk samochodów.
- OEQ (Original Equipment Quality) – części, które o jakości oryginałów, produkowane przez innych producentów.
- AM (After Market) – zamienniki o nieokreślonej trwałości
dobre jakościowo zamienniki – świece i kompletny rozrząd
dobry jakościowo zamiennik SACHS (często montowany fabrycznie) i niskiej jakości zamiennik
chińska jakość o niemieckiej nazwie i średnio budżetowy filtr rodem z Polski
również w filtrach oleju jest w czym wybierać
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4