Trochę historii i danych technicznych.
W 1986 roku kompaktowy Golf został zaprezentowany w wersji Syncro, auto wyposażono w napęd na cztery koła, za którego projektem stała firma Steyr-Daimler-Puch. Po czterech latach (1990 r.) zaprezentowano Golfa Country. Wówczas nie oferowano zbyt wiele crossoverów i SUV-ów, stały się one popularne kilka lat później. Volkswagen chciał zapełnić luke między samochodami terenowymi a osobowymi. Golf Country z założenia miał być autem praktycznym, stosunkowo oszczędnym oraz zdolnym do zjechania z asfaltu i radzenia sobie w lekkim terenie. Auto bazowało na Golfie Syncro, zostało jednak podwyższone o sześć centymetrów. O terenowych ambicjach tej odmiany przypominały osłony reflektorów, zderzaków, błotników oraz miski olejowej. Popyt na to nie spełnił oczekiwań, Golf Country wyprzedzał swoją epokę i był niestety zbyt drogi, topowa wersja kosztowała ponad 40 tys. marek…. Mimo niewielkiej liczby wyprodukowanych egzemplarzy (7.735 sztuk), w ciągu półtora roku wytwarzania tego modelu zaprezentowano dwie wersje specjalne: malowany w kolorze „zieleń leśna” Golf II Country Allround z podstawowym wyposażeniem dobranym pod kątem niemieckiej funkcjonalności, oraz zdecydowanie droższa wersja Chrom-Edition. Ta wersja była zdecydowanie bardziej elegancka – posiadała kremową tapicerkę (prawdziwa skóra), specjalny czarny lakier, składany elektrycznie dach firmy Webasto a nawet chromowane elementy nadwozia. Powstało zaledwie 558 modeli tej specjalnej, chromowanej wersji. Do rzadkości należy zaliczyć spotkanie jednego z pięćdziesięciu egzemplarzy Golfa Country wyposażonego wręcz ekskluzywnie, czyli specjalnej wersji „Wolfsburg Edition” z silnikiem Golfa GTI (kilka koni więcej, wtrysk paliwa), wszystkie egzemplarze zostały sprzedane pracownikom koncernu Volkswagen. Dzisiaj Golf Country jest modelem rzadkim i często poszukiwanym przez miłośników marki. Poświęcono mu nawet specjalną wystawę w AutoMuseum Volkswagena w Wolfsburgu, która była czynna na przełomie 2015/2016 roku. Obecnym kontynuatorem tradycji Golfa Country jest znacznie bardziej ucywilizowany Golf Alltrack.
Nadwozie i wnętrze auta.
W trakcie trwania salonu samochodowego w Genewie w marcu 1989 roku Volkswagen zaprezentował studyjnego, terenowego Golfa o nazwie Montana. W 1990 roku wszedł on do seryjnej produkcji jako Golf Country. Model bazował na konstrukcji konstrukcji Golfa II Syncro CL, auto było produkowane w Wolfsburgu, następnie auta wysyłano do Grazu w Austrii, gdzie dokonywano przeróbek: w firmie Daimler Puch, Golfa wyposażano w wzmocnione podwozie (dodana stalowa rama), mocniejsze amortyzatory oraz w stalową osłonę podwozia. Po tych modyfikacjach prześwit auta wzrastał do 18 cm. Dodatkowo z przodu i z tyłu nadwozia montowano orurowanie chroniące przed skutkami zderzeń a koło zapasowe umieszczano natomiast tyłu na pokrywie bagażnika. Z przodu doposażano główne reflektory w dodatkowe lampy oraz światła przeciwmgłowe. Wnętrze tak jak i w przypadku zwykłych Golfów pozostało kanciaste, ponure i ubogie, jednak do trwałości nie można było wnosić zastrzeżeń. Zastosowano uniwersalny panel wskaźników znany z Passatów II generacji ascetyczny lecz czytelny. Całość działań dawała możliwość oglądania innych osobowych samochodów z góry. Właściciele Golfów Country na plus zaliczają wysoką pozycję kierowcy, dającą poczucie jazdy prawdziwą terenówką w aucie, które praktycznie jest (prawie) zwykłą osobówką. Niewielki jest bagażnik ma pojemność 230 litrów, mniej o ponad 100 litrów od zwykłego Golfa ze względu na zastosowanie napędu 4×4. Koło zapasowe chronione pokrowcem przymocowane jest do odchylanego stelażu udając tylko zawieszenie go na klapie. Dzięki temu fortelowi nie zajmuje miejsca w małym bagażniku, a w razie potrzeby jest łatwo dostępne i czyste. Ilość miejsca jest satysfakcjonująca, łatwość obsługi wszelkich przełączników dobra. Zwiększona w odniesieniu do standardowego Golfa Ii długość wynika tylko z zamontowanego orurowania i koła zapasowego na tyle auta, ilość miejsca w wnętrzu pozostała bez zmian.
Wymiary/dane techniczne | |
długość [mm] | 4255 |
wysokość [mm] | 1555 |
szerokość [mm] | 1705 |
rozstaw osi [mm] | 2480 |
prześwit | 180 |
liczba miejsc | 5 |
pojemność bagażnika [l] | 230 |
Silniki i przeniesienie napędu.
Do napędu stosowano głównie sprawdzony silnik benzynowy 1,8, który w zależności od wersji występował w trzech wersjach. Ze względu na śladowe występowanie pominę silnik diesla, który tak jak silnik 1,8 16V nie był oferowany na rynku (tylko w wersjach dla pracowników). Dynamika samochodu nie jest porywająca. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h trwa prawie 13 sekund. Niezbyt imponująco wypada też ekonomiczność pojazdu, posiadacze Golfa Country informują, że z baku ubywa średnio 11 l/100km. Jednostka jest jednak trwała, przebiegi rzędu 400 tys. km. nie są niczym szczególnym, na pochwałę zasługuje też elastyczność. W celu zapewnienia długiego życia jednostce napędowej wystarczy dbać o terminowe wymiany oleju i unikać przegrzania silnika. Nie ma tu typowych awarii, można jedynie poskarżyć się na rozregulowany gaźnik w wczesnych wersjach. Za przeniesienie napędu odpowiada 5-cio biegowa skrzynia biegów i napęd 4×4. Stale napędzana jest przednia oś, tylna dołączana jest za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Należy pamiętać, że zastosowany tu napęd Syncro był prekursorem napędów stosowanych później w autach typu SUV. Przy dbaniu o stan oleju i unikaniu ciężkiego terenu pozostaje długo sprawny.
rodzaj zasilania | pojemność | lata produkcji | moc [KM] / przy obr/min | mom. obr. [Nm]/przy obr/min | prędkość [km/h] | 0-100km/h [s] |
Silniki benzynowe | 1.8 | 1990-1991 | 98/5400 | 143/3000 | 155 | 12,3 |
1,8 GTI | 1991 | 107/5600 | 150/3100 | 160 | 12,0 | |
1,8 GTI 16V | 1991 | 129/5800 | 168/4250 | 175 | 11,4 |
Zawieszenie, hamulce
Z przodu zastosowano wzmocnione kolumny McPershona, z tyłu zastosowano oś wleczoną. Dzięki zastosowaniu mocniejszych elementów zawieszenie ich trwałość jest satysfakcjonująca. O dziwo nadal dostępne są oryginalne części, trzeba jednak na nie nieco poczekać i wyłożyć stosowna kwotę. Za hamowanie odpowiadają tarcze hamulcowe z przodu i bębny z tyłu, mimo podwyższonej w stosunku do pierwowzoru masy nie ulegają one szybkiemu zużyciu. Podwyższone zawieszenie i opony w niezbyt dużym rozmiarze 195/60 R 15 skutkują podwyższeniem środka ciężkości i wychylaniem się nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów, można jednak przyzwyczaić się do tego. Dzięki zastosowaniu zmian w zawieszeniu uzyskano kąt natarcia 29° i zejścia 22°, pomaga to w jeździe w terenie. Komfort należy uznać za dobry, z czterema osobami we wnętrzu auto zapewnia godziwy komfort podróżowania.
Wady i zalety.
Zalety:
+ wysoka jakość montażu,
+ unikalność,
+ trwały silnik,
+ unifikacja części,
+ stosunkowo wysoka bezawaryjność.
Wady:
– mały bagażnik,
– ograniczona ilość miejsca w wnętrzu,
– stosunkowo wysokie spalanie,
– „nudne” wnętrze,
– niewysokie ogumienie ograniczające prześwit,
– rdza pojawiająca się na nadkolach.
Podsumowanie
Golfa Country należy uznać za pioniera aut klasy SUV, posiada on całkiem niezłe właściwości jezdne, zapewniając jak na tamte czasy niezły komfort podróżowania dla 4 osób. W roku magazyn Off Road uznał Golfa Country za idealne auto wypełniające lukę pomiędzy rasowymi terenówkami a samochodami osobowymi. Ze względu na wysoką cenę zakupu i brak popytu na rynku nie wyprodukowano dużej ilości egzemplarzy. Dzięki temu można dziś zaliczyć do motoryzacyjnych perełek o znaczeniu wręcz zabytkowym. W swej karierze leśnika miałem przyjemność spotkać raz ten model służący leśnikowi. Ze względu na jego nowatorskie cechy nie omieszkałem przedstawić go braci leśnej.
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4