Prezentowany dzisiaj Nissan Patrol pochodzi z generacji produkowanej od 1999 roku, wersja po liftingu dokonanym w 2004 r. Tradycyjnie dla tego modelu jest to „prawdziwa” terenówka z dużym nadwoziem osadzonym na ramie. W zawieszenie mamy dwa „pancerne” sztywne mosty, które dobrze sprawują się w terenie zapewniając autu duży wykrzyż. Dodatkowym atutem jest prześwit rzędu 22 centymetrów (fabryczne ogumienie) i głębokość brodzenia sięgającą 70 centymetrów. W efekcie otrzymujemy auto sprawdzające się doskonale w terenie, podczas jazdy po asfalcie nieco brakuje nam precyzji prowadzenia i zwinności. Nadwozie potrafi się znacznie wychylać podczas pokonywanych zakrętów i nieco nurkować przy gwałtownym hamowaniu. W układzie przeniesienia napędu nie eksperymentowano, mamy „na sztywno” dołączane przedni napęd, reduktor, oraz standardową blokadę tylnego mostu z odłączanym na życzenie tylnym stabilizatorem (poprawia to wykrzyż w terenie). Efektem zastosowanych rozwiązań jest wysoka sprawność w terenie ograniczona trochę przez wymiary i masę auta.
Duże rozmiary zewnętrzne dają się odczuć we wnętrzu auta. Wersja 5d (dł. – 5,1 m, szer. – 1,93 m, wys. – 1,84 m)rozstaw osi – 3m) powoduje, że W na dwóch pierwszych rzędach siedzeń mamy wiele miejsca, nawet trzeci rząd siedzeń nie należy do niewygodnych. Bagażnik jest obszerny (około 660 l przy złożonym trzecim rzędzie). Wnętrze wykonane jest solidnie, użyto dobrych jakościowo materiałów. W wyposażeniu często spotykamy skórzaną tapicerkę, klimatyzację i czy pełną „elektrykę” , wszystkie te dodatki umilają podróżowanie i sprawiają, że Patrol pretenduje do wyższej klasy aut terenowych.
W Polsce Patrola sprzedawano tylko z silnikiem turbodieslem o pojemności 3 litrów, który w opisywanej wersji oferował 160 KM. Wśród sprowadzanych aut spotykamy też silniki benzynowe o pojemności 4,5 i 4,8 l (200 i 245 KM) oraz diesla o pojemności 4,2 l i mocy 145 lub 160 KM. Podstawowy silnik 3,0 DI przeszedł wiele modyfikacji. Przyczyną była duża awaryjność, silnik przegrzewał się i uszkodzeniu ulegał układ korbowo-tłokowy. Dotyczyło to głównie aut używanych jako holowniki. Nissan często wymieniał w/w silnik na gwarancji modyfikując go jednocześnie (zwiększano pojemność miski olejowej, zamontowano sprawniejszy natrysk oleju na denko tłoka itp.). Ostateczne poprawki wprowadzono jednak w 2004 r., od tego czasu jednostki cieszą swych właścicieli bezawaryjną jazdą. O spalaniu w Patrolu nie mówimy, zaczyna się od podawanego przez fabryczne foldery, kończy się wraz z fantazją kierowcy.
Bezwypadkowy Patrol nie jest trapiony szczególnie często awariami, zapiecze się system odłączania tylnego stabilizatora, szybko zużyje się napinacz paska klinowego. Ze względu na masę auta zużywają się łączniki stabilizatorów i części układu hamulcowego, częsta jazda w terenie przyśpiesza ich wymianę.
Tyle tytułem wstępu, pora przedstawić Patrola ostatniej generacji w wersji po liftingu (pow. 2004 r.). Dla potrzeb realizacji zamówienia klienta wybrano najnowszy model Nissana Patrola z automatyczną skrzynia biegów i najbogatszym wyposażeniem. Zamierzona przebudowa miała na celu połączenie komfortu pasażerów z wysokimi własnościami terenowymi oraz użytkową zabudową bagażnika – służącą do przewozu upolowanych zwierząt. Auto zostało całkowicie rozebrane w celu przeprowadzenia szczegółowych remontów i modyfikacji. W mechanizmach wymieniono przede wszystkim łożyska , uszczelniacze, zastosowano nowe środki smarne. Równolegle dokonano oczyszczenie i konserwacji podwozia. Tapicerka została profesjonalnie odnowiona zyskując skórzane poszycia w zaprzyjaźnionej firmie Carlex. W celu zwiększenia i tak wysokiej dzielności terenowej Patrola wyposażono w 100% blokady mostów ( przedniego i tylnego mostu) oraz zwolnione przełożenia dyferencjałów
korygujące zmianę średnicy kół na większe. Założono opony Cooper Discoverer STT 35×12.5 z felgami 4-Mad 15×8 . Zabiegi te wymogły zmianę elementów zawieszenia, wykonano lift +10 cm na sprawdzonych od lat sprężynach własnej konstrukcji tj. Extrem 4×4, zamontowano Polibiusze, wzmocniono wahacze, dodano mocniejsze odboje i dłuższe stabilizatory. Za tłumienie wybojów odpowiadają obecnie wysokowydajne amortyzatory R Shox 2.7″ z regulacjami twardości. Z takim zawieszeniem można śmiało i dynamicznie poruszać się po drogach utwardzonych będąc pewnym stabilności w każdej sytuacji, dodatkowo można sobie pozwolić na ostrą jazdę terenową – a nawet rajdową ,gdyż właśnie amortyzatory R-Shox są do tego stworzone. Patrol przybył „trochę” na wadze i seryjne zawieszenie nie dałoby rady już na drodze, a szczególnie w terenie. Do wyhamowywania Nissana zastosowano wzmocniony zestaw hamulcowy firmy DBA. Zamontowano mocniejsze stalowe zderzaki – z przodu i z tyłu, w każdym z nich umieszczono wyciągarkę elektryczną HD 5.5t wraz z linami syntetycznymi i pilotami bezprzewodowymi. Przód pojazdu ponadto chroniony jest od spodu solidną płytą ślizgową wykonaną z aluminium ze stelażem mocowanym do ramy, do którego przy okazji zamontowano mocne zaczepy holownicze. W tylnej części samochodu (w bagażniku) wykonano hermetyczną zabudowę z aluminiowej blachy mocując ją do wcześniej wykonanych stelaży ściany grodziowej i bocznych ścian. Pod poszyciami zabudowy wykonano system dodatkowej klimatyzacji z własnym wewnętrznym obiegiem powietrza, która będzie służyć do utrzymywania niskiej temperatury w czasie transportu upolowanej zwierzyny, w efekcie uzyskaliśmy tu dużą chłodziarkę. Dodatkowo zamontowano system kompresora ze zbiornikiem powietrza służącego do pompowania kół, ale oraz do czyszczenia – odmuchiwania przestrzeni transportowej. Zasilanie prądem realizuje przetwornica prądu 12-230V o mocy 1500W dzięki której można sobie zrobić ciepłą herbatę albo podładować laptopa. W górnej części zabudowy zamocowano małą wyciągarkę elektryczną – 700kg wraz z liną syntetyczną, która za pomocą demontowanej rolki pomaga załadować zwierzynę. Wyciągarka sterowana jest włącznikiem w ścianie zabudowy oraz pilotem bezprzewodowym. Zabudowa jest szczelna na tyle, że można ja umyć myjką ciśnieniową bez obawy zamoczenia tapicerek kabiny.
Na wyposażeniu znalazły się ponadto:
– snorkel
– wzmocnione progi boczne z możliwością podparcia podnośnika Hi-Lift
– mocniejszy akumulator
– ogrzewanie postojowe Webasto z dodatkowym programatorem bezprzewodowym,
– dodatkowe oświetlenie : listwy LED wokół bagażnika i w zabudowie i mocne halogeny Xenon na zderzaku, do poruszania się po drogach,
– dodatkowo światła dzienne.
– lampy zespolone tylne
– bagażnik dachowy – pokryty mikrogumą żeby nie hałasować chodząc po nim podczas polowania
– CB-radio
– drabinka
– dodatkowa kamera cofania z monitorem w lusterku
– bezbarwna okleina nadwozia chroniąca lakier przed skutkami jazdy terenowej
Na końcu Nissana poddano tuningowi silnika, zamontowano „luźniejszy” układ wydechowy, poprawiono mu dolot powietrza do silnika zwiększając średnicę rur i stosując sportowy filtr K&N. Po tych operacjach został wgrany odpowiedni program sterujący silnikiem, który podniósł znacząco osiągi pojazdu. Teraz jazda tym kolosem jest lekka, łatwa i sprawia wiele przyjemności. Całość praz została wykonana profesjonalnie w firmie Extrem 4×4 w przeciągu 3 miesięcy. Przebieg prac i ich efekt można zobaczyć:
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4