W mej ponad 30-to letniej karierze motoryzacyjnej nie zabrakło pojazdów z Czechosłowacji a konkretnie Skody 105 a nawet dwóch. Tradycyjnie zakup był dziełem przypadku, coś mi się popsuło, Piotr miał znajomego który sprzedawał Skodę – efekt: Skoda na podwórku, a nawet dwie (druga była w gratisie). Tak więc poznawałem czeską technologię, auto było pakowne, o dziwo paliło od strzała, lekko przydymiało po odpaleniu i miało zalety: wygodne wnętrze, wielki bagażnik z przodu i dodatkowy za tylnymi siedzeniami. Silnik umieszczony z tyłu powodował charakterystyczny styl prowadzenia auta, szczególnie odczuwalny w zimie, kiedy to na leśnych (ośnieżonych) drogach ja kręciłem kołem kierownicy a Skoda jechała prosto 🙂 Pomogło wrzucenie do bagażnika 70 kg balastu, jednak tylko Porsche mając silnik z tyłu gwarantuje prawidłowy rozkład mas 😉 Awarii praktycznie nie było, raz rozszczelnił się układ chłodzenia, silnik z tyłu, nagrzewnica z przodu, razem dawało to wiele płynu w układzie chłodniczym i dość długie rozgrzewanie wnętrza. Z czasem zaczęły wychodzić różne luzy (wynik jeżdżenia po lesie) i postanowiłem zrobić na spokojnie tę drugą. Auto poszło do majstra, zostało przejrzane, wymieniono drobiazgi, pomalowano całe nadwozie i mogłem zasiąść za kierownicę kolejnej Skody. Poza kolorem niewiele było różnic 😉 Na plus muszę zapisać zdolność jazdy w warunkach leśnych, napęd na tył w połączeniu z silnikiem umieszczonym nad tylną osią dobrze sprawdzał sie na leśnych duktach, czasami w błocie brakowało “zdolności kierowniczych” ale było OK. Spalanie wahało się między 7-8 l/100 km. Silnik pociesznie brzmiał, kierownicą kręciło się jak ze wspomaganiem. Fajne auto 🙂
Kilka słów o aucie:
Škoda 105 była uboższą wersją modelu Škoda 120, odróżniała się przede wszystkim słabszym silnikiem i skromniejszym wykończeniem. Występowała w trzech podstawowych wariantach wyposażenia: podstawowej S oraz luksusowych L i GL. Ciekawostkę stanowi fakt, że podstawowy model 105S nie miał opuszczanych szyb w tylnych drzwiach, pomimo iż w tym czasie stanowiły one standardowe wyposażenie aut w wersji 4 – i 5 – drzwiowej.W sierpniu 1981 roku w wersji wyposażeniowej L okrągłe reflektory przednie zostały zastąpione prostokątnymi. Były one montowane aż do kolejnej modernizacji nadwozia w lipcu 1983 roku. W roku 1983 modele 105 i 120 przeszły gruntowną modernizację. W dużym stopniu zmieniono przednią i tylną część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone, a także zmieniono rozstaw kół, co przełożyło się na lepsze prowadzenie samochodów Škody. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200 mm. Modele 105 i 120 produkowane po roku 1983 rozróżnić można łatwo po wyglądzie przednich reflektorów. Prostokątne, nieco “schowane” w atrapie lampy występowały tylko w modelach 105. Skody 120 i 130 miały reflektory “trapezowe”, równe z przednią atrapą.
Łącznie wyprodukowano 840 561 egzemplarzy Škody 105 w różnych wersjach wyposażenia.
Lata produkcji:
- Škoda 105 S (Standard) − 1976−1986
- Škoda 105 L (de Luxe) − 1976−1988
- Škoda 105 GL (Grand de Luxe) − 1981−1983
- Škoda 105 SP (Speciální) − 1982−1988
Dane techniczne:
- R4 1,0 l (1046 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
- Układ zasilania: gaźnik
- Średnica cylindra × skok tłoka: 68,00 mm × 72,00 mm
- Stopień sprężania: 8,5:1
- Moc maksymalna: 45 KM (33,1 kW) przy 4800 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 73 N•m przy 2800 obr./min
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 23,0 s
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Prześwit: 170 mm
- Promień skrętu: 5,1 m
- Rozstaw kół tył / przód: 1290 / 1320 mm
- Opony: 155 SR14
- Skrzynia biegów 4− i 5−biegowa manualna
- Długość 4160 mm (4200 mm od roku 1983)
- Szerokość 1595 mm (1610 mm od roku 1983)
- Wysokość 1400 mm
- Rozstaw osi 2400 mm
- Masa własna 855−1290 kg
- Poj. zbiornika paliwa 38 l
- 37 l (od 1984)
- Liczba miejsc 5
- Pojemność bagażnika 280/400 l
- Ładowność 400 kg
Podstawowe wymiary
Moja “kuna”
Moje dwie “kuny” 😉
Piękna deska rozdzielcza
Stylowy tył auta
Demoniczny silnik 🙂
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4