Skoda 105, limuzyna z Czechosłowacji.


W mej ponad 30-to letniej karierze motoryzacyjnej nie zabrakło pojazdów z Czechosłowacji a konkretnie Skody 105 a nawet dwóch. Tradycyjnie zakup był dziełem przypadku, coś mi się popsuło, Piotr miał znajomego który sprzedawał Skodę – efekt: Skoda na podwórku, a nawet dwie (druga była w gratisie). Tak więc poznawałem czeską technologię, auto było pakowne, o dziwo paliło od strzała, lekko przydymiało po odpaleniu i miało zalety: wygodne wnętrze, wielki bagażnik z przodu i dodatkowy za tylnymi siedzeniami. Silnik umieszczony z tyłu powodował charakterystyczny styl prowadzenia auta, szczególnie odczuwalny w zimie, kiedy to na leśnych (ośnieżonych) drogach ja kręciłem kołem kierownicy a Skoda jechała prosto 🙂 Pomogło wrzucenie do bagażnika 70 kg balastu, jednak tylko Porsche mając silnik z tyłu gwarantuje prawidłowy rozkład mas 😉 Awarii praktycznie nie było, raz rozszczelnił się układ chłodzenia, silnik z tyłu, nagrzewnica z przodu, razem dawało to wiele płynu w układzie chłodniczym i dość długie rozgrzewanie wnętrza. Z czasem zaczęły wychodzić różne luzy (wynik jeżdżenia po lesie) i postanowiłem zrobić na spokojnie tę drugą. Auto poszło do majstra, zostało przejrzane, wymieniono drobiazgi, pomalowano całe nadwozie i mogłem zasiąść za kierownicę kolejnej Skody. Poza kolorem niewiele było różnic 😉 Na plus muszę zapisać zdolność jazdy w warunkach leśnych, napęd na tył w połączeniu z silnikiem umieszczonym nad tylną osią dobrze sprawdzał sie na leśnych duktach, czasami w błocie brakowało “zdolności kierowniczych” ale było OK. Spalanie wahało się między 7-8 l/100 km. Silnik pociesznie brzmiał, kierownicą kręciło się jak ze wspomaganiem. Fajne auto 🙂

Kilka słów o aucie:

Škoda 105 była uboższą wersją modelu Škoda 120, odróżniała się przede wszystkim słabszym silnikiem i skromniejszym wykończeniem. Występowała w trzech podstawowych wariantach wyposażenia: podstawowej S oraz luksusowych L i GL. Ciekawostkę stanowi fakt, że podstawowy model 105S nie miał opuszczanych szyb w tylnych drzwiach, pomimo iż w tym czasie stanowiły one standardowe wyposażenie aut w wersji 4 – i 5 – drzwiowej.W sierpniu 1981 roku w wersji  wyposażeniowej L okrągłe reflektory przednie zostały zastąpione prostokątnymi. Były one montowane aż do kolejnej modernizacji nadwozia w lipcu 1983 roku. W roku 1983 modele 105 i 120 przeszły gruntowną modernizację. W dużym stopniu zmieniono przednią i tylną część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone, a także zmieniono rozstaw kół, co przełożyło się na lepsze prowadzenie samochodów Škody. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200 mm. Modele 105 i 120 produkowane po roku 1983 rozróżnić można łatwo po wyglądzie przednich reflektorów. Prostokątne, nieco “schowane” w atrapie lampy występowały tylko w modelach 105. Skody 120 i 130 miały reflektory “trapezowe”, równe z przednią atrapą.

Łącznie wyprodukowano 840 561 egzemplarzy Škody 105 w różnych wersjach wyposażenia.

Lata produkcji:

  • Škoda 105 S (Standard) − 1976−1986
  • Škoda 105 L (de Luxe) − 1976−1988
  • Škoda 105 GL (Grand de Luxe) − 1981−1983
  • Škoda 105 SP (Speciální) − 1982−1988

Dane techniczne:

  • R4 1,0 l (1046 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: gaźnik
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 68,00 mm × 72,00 mm
  • Stopień sprężania: 8,5:1
  • Moc maksymalna: 45 KM (33,1 kW) przy 4800 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 73 N•m przy 2800 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 23,0 s
  • Prędkość maksymalna: 130 km/h
  • Prześwit: 170 mm
  • Promień skrętu: 5,1 m
  • Rozstaw kół tył / przód: 1290 / 1320 mm
  • Opony: 155 SR14
  • Skrzynia biegów               4− i 5−biegowa manualna
  • Długość               4160 mm (4200 mm od roku 1983)
  • Szerokość           1595 mm (1610 mm od roku 1983)
  • Wysokość           1400 mm
  • Rozstaw osi        2400 mm
  • Masa własna      855−1290 kg
  • Poj. zbiornika paliwa       38 l
  • 37 l (od 1984)
  • Liczba miejsc      5
  • Pojemność bagażnika     280/400 l
  • Ładowność         400 kg

Podstawowe wymiary

Moja “kuna”

Moje dwie “kuny” 😉

Piękna deska rozdzielcza

Stylowy tył auta

Demoniczny silnik 🙂

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *