W 1997 po sprzedaniu malucha postanowiłem posmakować hiszpańskiej technologii…. Jako że auto wpadło Hani w oko, to z giełdy wróciliśmy Seatem Ibizą rocznik 1988 z silnikiem 1,2 l z dumnym napisem “system porsche”, białym nadwoziem w wersji 3D o dumnej nazwie wersji Del Sol. Powiem krótko, przesiadłem się z malucha, więc Ibiza wydawała się wielka, zrywna, nowoczesna itp….. 😉 Na serio, auto było naprawdę zrywne i w miarę ekonomiczne, bagażnik mieścił około 300 l, więc wyjazdy z dzieciakami były już niegroźne. Szeroki rozstaw kół i osi pozwalał na dynamiczna jazdę, niewielka masa nie przeszkadzała w tym. Ibizą jeździliśmy jakieś 2 lata, były też przygody…. Jedna z nich to zawadzenie obudową skrzyni biegów o wystający kamień na bruku u w efekcie konieczność klejenia pęknięcia…. Kiedyś przed domem pękł resor (tył), ale jakoś się dokulałem…. Robione były jeszcze przednie dolne wahacze, należy jednak pamiętać, że Seat miał za sobą parę kilometrów i lat…. Jedną ciekawą awarią było zaginiecie biegów na trasie do Osia…. Ręcznie włączyłem drugi bieg i jakoś wróciliśmy 30 km…. Winę za tę awarię ponosiła mała kostka z krzyżakiem łącząca drążek dźwigni biegów z wybierakiem. Dla odmiany raz przy jakiś 80 km/godz otworzyła mi się maska silnika….. Efekt – nadcięte podszybie i pogięta maska, na szczęście udało mi się zjechać bezpiecznie na pobocze. Za pieniądze uzyskane z AC zrobiłem maskę i pomalowałem całe nadwozie 😉 Auto było kilka razy na wyjazdach do Niemiec, tam przynajmniej sprawdziłem osiągi, spokojnie można było trzymać na trasie 150 km/godz. Silnik, przy projektowaniu którego uczestniczyli inżynierowie z Porsche, był chyba najmniej awaryjnym podzespołem w aucie. Dumny napis świadczący o współpracy z Porsche widniał na silnikach 0,9; 1,2 i 1,5 l, po liftingu były wyposażone w wtrysk. Ogólnie muszę przyznać, że miło wspominam naszą współpracę mimo kilku awarii. Jakby nie patrzeć, była to pierwsza “zachodnia” maszyna na naszym podwórku 😉
Plusy:
- silnik,
- zwarte nadwozie,
- komfort jazdy,
- spalanie.
Minusy:
- drobne awarie,
- auta powypadkowe (w tamtych czasach),
- dostępność części (jw),
- korozja.
Poniżej kilka słów o o historii, danych technicznych i kilka zdjęć:
Seat Ibiza I (oznaczenie 021A) stworzony został w oparciu o SEAT-a Ronda (i pośrednio Fiata Ritmo/SEAT-a Ritmo). Linię nadwozia projektował Giorgetto Giugiaro (ten od Golfa 😉 ). Pierwszy egzemplarz zjechał z linii montażowej w Barcelonie dnia 27 kwietnia 1984. W Ibizie użyto także jednostek oraz układu napędowego stworzonych we współpracy z Porsche. Był to pierwszy SEAT, w którym nie użyto części karoserii z modelu Fiata. Nadwozie zaprojektował włoski designer Giorgetto Giugiaro. W marcu 1991 roku pierwszy model przeszedł facelifting. Wszystkie jednostki napędowe montowane w Ibizie pierwszej generacji były silnikami w układzie rzędowym czterocylindrowym, napędzającym koła przednie: motory benzynowe o pojemności 0.9, 1.2 i 1.5 (85 KM) wykorzystywały gaźnik w układzie zasilania. W silnikach 1.5 (90 KM) oraz 1.7 zastosowano jednopunktowy wtrysk paliwa, a wprowadzony w 1988 roku silnik 1.5 (100 KM) – wtrysk wielopunktowy. Silnik wysokoprężny o pojemności 1.7 zasilany był wtryskiem pośrednim. W 1993 r. zaprezentowano następcę produkowanego w oparciu o VW Polo.
Wymiary:
Typ | Kod silnika | Producent | Pojemność skokowa | Typ zasilania | Katalizator | Moc maksymalna | Maksymalny moment obrotowy | Średnica cylindra × skok tłoka | Prędkość maksymalna | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzynowe | ||||||||||||||||
0.9 8V | 146A.000 | FIAT | 903 cm³ | gaźnik (WEBER 32 ICEV) |
od 1989 | 32 kW (44 KM) | 56 N·m | 65,0 × 68,0 mm | 130 km/h | |||||||
1.2 8V | 021A1.000 | SEAT + Porsche | 1193 cm³ | gaźnik (Pierburg 1 B 3) |
nie | 46 kW (63 KM) | 86 N·m | 75,0 × 67,5 mm | 155 km/h | |||||||
021C1.000 | wtrysk jednopunktowy (BOSCH LU2 – Jetronic) |
tak | 52 kW (71 KM) | 96 N·m | 157 km/h | |||||||||||
1.5 8V | 021A2.000 | SEAT + Porsche | 1461 cm³ | gaźnik (Bressel-Weber 32 DSTA 151) |
nie | 63 kW (85 KM) | 116 N·m | 83,0 × 67,5 mm | 175 km/h | |||||||
021C2.000 | wtrysk jednopunktowy (BOSCH LU2 – Jetronic) |
tak | 66 kW (90 KM) | 120 N·m | 175 km/h | |||||||||||
021B2.000 | wtrysk wielopunktowy (BOSCH LE2 – Jetronic) |
nie | 74 kW (100 KM) | 128 N·m | 184 km/h | |||||||||||
1.7 8V | 021A3.000 | SEAT + Porsche | 1675 cm³ | wtrysk jednopunktowy (BOSCH LU2 – Jetronic) |
b.d. | 72 kW (98 KM) | b.d. | 83,0 × 77,4 mm | b.d. | |||||||
021B3.000 | tak | 74 kW (100 KM) | 138 N·m | 182 km/h | ||||||||||||
021C3.000 | b.d. | 79 kW (108 KM) | b.d. | b.d. | ||||||||||||
Wysokoprężne | ||||||||||||||||
1.7 D | 022A5.000 138A5.000 |
FIAT | 1714 cm³ | wtrysk pośredni (BOSCH CZ-B.494 263) |
nie | 41 kW (56 KM) | 98 N·m | 83,0 × 79,2 mm | 150 km/h |
Powyżej nasza “kuna” 😉
Dość wypełniona komora silnika z kołem zapasowym (strefa zgniotu 😉 )
Dumny napis świadczący o koligacjach z Porsche
Hmmmm, ascetyczna deska rozdzielcza zaprojektowana w 1985 r.
Ustawny bagażnik
Zgrabny, nieco pudełkowaty tył
I jeszcze raz tył 😉
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4