Nissan X-trail był pierwszym autem tego koncernu, które posiadało napęd 4×4 ale było pozbawione reduktora i ciężkiej ramy. Auto pojawiło się na rynku w odpowiedzi na wzrastający popyt na auta typu SUV, czy pojazd łączący cechy kombi, minivana i terenówki może sprawić się w roli pojazdu leśnika?
Trochę historii i danych technicznych.
Prototyp został zaprezentowany na targach w Paryżu w 2000 roku, do sprzedaży zaoferowana X-trail’a już rok później. Auto oparto na płycie podłogowej Almery, do stosunkowo obszernego nadwozia przypominającego kombi przytwierdzono wszystkie elementy podwozia, w tym elektronicznie sterowany układ napędowy All Mode 4×4. Na początku Nissana wyposażano w dwa podstawowe silniki – 2,0 benzyna i 2,2 diesel, z czasem wzmocniono silnik diesla i zaoferowano mocniejszy silnik benzynowy o pojemności 2,5 l. Pojawieniu się na rynku mocniejszego diesla (2004 r.) towarzyszyły inne modernizacje: wprowadzono owoczesny system stabilizacji toru jazdy ESP+, zmieniono nieco lampy, przedni gril, zaoferowano dalekosiężne reflektory wkomponowano w relingi dachowe. W wnętrzu poprawiono szereg drobiazgów mających wpływ na komfort jazdy i obniżenie poziomu wibracji i hałasu. Kolejna gruntowna modernizacja wykonana w 2007 roku i objęła więcej zmian, z zewnątrz nadwozie urosło i uległo kolejnym drobnym zmianom, w wnętrzu nastąpiła rewolucja, zegary zostały przeniesione z środka deski rozdzielczej za koło kierownicy. Pojawił się nowy silnik diesla rodem z Renault o mniejszej pojemności i większej mocy. Ostatni face lifting X-trail przeszedł w 2010 rok.
W tabeli przedstawiam modele silników oraz ich parametry:
rodzaj zasilania | pojemność | moc [KM] / przy obr/min | mom. obr. [Nm]/przy obr/min | prędkość [km/h] | 0-100km/h [s] |
silniki benzynowe | 2,0 16V | 140/6000 | 192/4800 | 177 | 11,3 |
2,5 16V | 165/6000 | 230/4400 | 191 | 9,6 | |
silniki diesla |
2,2 Di | 114/4000 | 235/2000 | 165 | 13,7 |
2,2 Di | 136/4000 | 314/2000 | 180 | 11,5 | |
2,0 dCi | 150/4000 | 320/2000 | 188 | 11,2 | |
2,0 dCi | 173/3750 | 360/2000 | 200 | 10,0 |
Nadwozie i wnętrze auta.
Nadwozie swym kształtem nawiązuje do klasycznych terenówek i aut typu kombi. Płasko poprowadzona maska, pionowo opadająca tylna klapa, przetłoczenia na nadkolach, duże przednie reflektory przywołują na myśl starszego brata – Nissana Patrola. Tak zaprojektowane nadwozie jest rozpoznawalne pozwalając jednocześnie na wygospodarowanie w wnętrzu wiele miejsca zarówno dla pasażerów, jak i dla ich bagażu. Deska rozdzielcza była surowa i uporządkowana, dla wielu osób centralne usytuowanie zegarów jest wręcz szokujące, zaletą tego rozwiązania jest brak możliwości przesłonięcia zegarów kołem kierownicy. Po kilku dniach można przywyknąć do tego widoku. Deskę ożywiono zmieniając pokrętła i panel środkowy w 2004 roku. Materiały użyte w wnętrzu są dobrej jakości i dobrze spasowane. Zarówno z przodu, jak i z tyłu praktycznie każdy znajdzie dla siebie sporo miejsca, przednie fotele zapewniają boczne podparcie. Bagażnik jest ustawny i obszerny, dostęp do niego jest łatwy dzięki wysoko podnoszonej klapie. Deska rozdzielcza przeszła rewolucyjne zmiany przy okazji kolejnej modernizacji (2007 r.), zegary zawędrowały przed kierowcę, dokonano wielu drobnych zmian, m.in. przybyło schowków, poduszek powietrznych itp. Zawsze w opcji można było zamówić pełną elektrykę, klimatyzację, kamery cofania i wiele innych dodatków wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta:
Wymiary/dane techniczne | 5 drzwi | |
długość [mm] | 4455 | 4630 |
wysokość [mm] | 1675 | 1680 |
szerokość [mm] | 1765 | 1785 |
rozstaw osi [mm] | 2625 | 2630 |
liczba miejsc | 5 | |
Prześwit [mm] | 200 | 200 |
Pojemność bagażnika [l] | 410/1841 | 603/1773 |
Silniki i przeniesienie napędu.
Do 2007 roku wszystkie silniki montowane w X-trail’u były konstrukcjami Nissana (japońskie), późniejsze silniki diesla 2,0 l pochodziły z koncernu Renault, z którym Nissan ściśle współpracuje. Najsłabszemu dieslowi brakuje trochę „ducha”, wystarcza jednak do sprawnego przemieszczania się. Mocniejsze diesle (zarówno 2,0 jak 2,2l) w połączeniu z 6-cio biegową skrzynią biegów oferują dobre przyśpieszanie nie okupując tego wyższym spalaniem. Silniki benzynowe to udane jednostki sprawnie poruszające auto, mniejszy silnik 2,0 doskonale znosi współpracę z LPG i cieszy swego właściciela dużymi przebiegami bez awarii. Mocniejsza benzyna wspaniale współpracuje z automatyczną skrzynią biegów, oferuje najlepsze osiągi okupując to jednak sporym zużyciem paliwa. Wszystkie diesle spalają od niespełna 7 do 9 l ON/100 km, mniejszy benzynowiec zużywa przeciętnie około 10 l benzyny, większy około 12 l przy spokojnej jeździe. W dieslach zdarzają się problemy z rozciągniętym łańcuchem rozrządu, sporadycznie pojawiają się problemy z zaworem pompy wtryskowej i czujnikiem listwy wtryskiwaczy oraz rozszczelnienia intercoolera, benzynowce nie posiadają typowych awarii. W układzie przeniesienia napędu mamy zarówno manualne jak i automatyczne skrzynie biegów, nie sprawiają one kłopotu, czasami daje znać o sobie przyśpieszone zużycie koła dwumasowego, z reguły wpływ na to ma agresywna jazda. Sprawdzony układ napędowy All Mode 4×4 oferuje kierowcy trzy możliwości napędu: napęd przedniej osi (2WD), automatyczny napęd na dwie osie (auto) oraz zablokowany 4×4 (lock – działa do 40 km/godz), sprzęgło jest wtedy zblokowane, a napęd jest rozdzielany 50/50 pomiędzy przednią i tylną oś. Jeżeli nie będziemy próbować ekstremalnej jazdy terenowej, to pozwoli nam on na sprawne poruszanie się po oblodzonych drogach i w terenach leśnych. Układ ten nie sprawia problemów.
Zawieszenie, hamulce i komfort jazdy.
Zastosowano tu niezależne zawieszenie obu osi z znaczącym prześwitem (20-21 cm). Reagowanie X-Traila na nierówności jest uniwersalne, sprawdza się w miejskiej jeździe i na leśnych duktach, niestraszne są mu ciasne skręty. Nadwozie przy tym wychyla się minimalnie i mimo sporych powierzchni bocznych jest mało podatne na podmuchy wiatru. Wszystkie koła oparte są na kolumnach Macphersona, z przodu zastosowano pełne wahacze, z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne. Tylne wahacze potrafią ulegać awariom w terenie ze względu, szybkiemu zużyciu potrafią ulegać łożyska kół. Układ hamulcowy wykorzystujący tarcze hamulcowe należy do skutecznych, ze względu na niezbyt wysoką masę pojazdu nie uprzykrza życia właścicielom pojazdów.
Opinie użytkowników.
Piotr, RDLP Piła: Swojego X-traila kupiłem w kwietniu 2012 roku , auto miało przejechane 120 tys. km i było wyprodukowane w 2005r. Do chwili obecnej przejechałem nim 32 tys. km, Nissan sprawdza się i w dłuższych trasach i w codziennym użytkowaniu, także na leśnych drogach. Średnie spalanie to ok. 7,4 l/100 km., na trasie potrafi spalić zdecydowanie mniej ale wymaga wówczas oszczędnej jazdy. W terenie z włączonym napędem spalanie dochodzi do 8-9 litrów. Moim zdaniem auto jest bardzo udane, jazda szosą daje sporo frajdy, jego moc można z powodzeniem wykorzystać przy wyprzedzaniu. Na 6 biegu auto ma sporo mocy, skłania to częstego wyprzedzania a to potrafi skutkować punktami karnymi 🙂 Awaryjność jest na poziomie do przyjęcia, dotychczas wymieniłem wymieniłem klocki hamulcowe,
końcówki drążków, łożysko w przednim kole oraz rozszczelnioną chłodnicę. Sądzę, że mój Nissan posłuży mi jeszcze długo.
Wady i zalety.
Zalety:
- przestronne i wygodne wnętrze,
- wysoki komfort jazdy w każdych warunkach,
- dostępne bogate wyposażenie,
- wysoka jak na SUV sprawność terenowa.
Wady:
- stosunkowo wysoka cena lepiej wyposażonych aut,
- mało trwałe łożyska kół,
- awaryjne wspomaganie kierownicy,
- wysokie ceny oryginalnych części,
- kłopotliwa fabryczna nawigacja.
Podsumowując: X-Trail to auto, któremu nie jest łatwo zarzucić istotne wady. Jest dobrze wyposażony, ma przestronne wnętrze i całkiem niezły napęd 4×4. Podobać się może klasyczna bryła, której kolejne modernizacje czynione były z gustem. Silniki nie należą do paliwożernych i przesadnie awaryjnych. Duże znaczenie ma japoński rodowód, nobilitujący X-traila’a. Ten SUV Nissana jest więc wciąż atrakcyjną propozycją dla leśników.
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4