Dzisiaj przedstawiam auto Łukasza, którego miałem przyjemność poznać na tegorocznym pikniku RoadRunners.pl, który odbył się w maju br. na uroczych Kaszubach (przyjdzie czas na relację). Łukasz przyjechał swoim “kanapowcem”, który budził szczere zainteresowanie i podziw.
Kilka słów od Łukasza:
Mercury Grand Marquis 4-Door Sedan 302 cui V8 . Wspaniały amerykański full size z roku 1987 z widlastą V8 o pojemności 5 litrów , silnik o zapłonie iskrowym na wielopunktowym wtrysku 2 zawory na cylinder OHV o mocy 150 km. Autko zakupione w sumie okazyjnie i trochę przypadkowo w Danii gdzie zostało sprowadzone w 2000 roku a w moje ręce trafiło w 2010 r, w stanie dobrym jak na fakt stania przez 10 lat bez większego użytkowania. Auto zakupiłem oczywiście także dlatego iż zawsze marzyłem o amerykańskiej motoryzacji i udało się namówić żonę na zakup i tak auto trafiło w moje ręce .Przebiegu auta niestety nie pamiętam. Auto to typowy amerykański “kanapowiec” który żyje swoim życiem na drodze ale w tym urok i dusza tych aut . Rozwiązania techniczne z roku 1987 są zaskakujące a zarazem imponujące swą prostotą i funkcjonalnością a także prostotą budowy i dostępem podczas jakichkolwiek remontów. Auto jest bardzo dobrze wyposażone posiada np. klimatyzacje 4 el. szyby el. lusterka el, siedzenia tempomat itp, więc jak na tamte czasy względnie europy to bardzo dużo.
Kilka danych technicznych:
Silnik: Ford Windsor V8 302 cui (4942 cm3),
Stopień sprężania: 8,9:1
Moc: 112kW/152 KM przy 3200 obr/min
Moment obrotowy: 366Nm/przy 2000 obr/min
Długość: 5436 mm
Szerokość: 1968 mm
Wysokość: 1367 mm
Rozstaw osi: 2903 mm
Średnica zawracania: 11,9 m
Masa własna: 1721 kg
Pojemność bagażnika: 634 l
Pojemność zbiornika: 90 l
Skrzynia biegów: automatyczna, Ford AOD, 4 biegi
Napęd na koła tylne
Hamulce przednie: tarcze wentylowane (śr. 281 mm)
Hamulce tylne: bębnowe
Przyśpieszenie 0-100 km/godz: 12,3 s
Ogumienie: 205/75/15
Wykres przyśpieszenia
Wykres przebiegu mocy i momentu obrotowego
W latach produkcji był to typowy full-size forda produkowany w kilku wersjach pod kilkoma markami (dwu i czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi – Mercury Colony Park). Najbogatsze wersje otrzymały przydomek Grand Marquis. Dla cywilnych użytkowników przewidziano słabszą wersję o pojemność 5,0, wersja policyjna wyposażona była w mocniejszy silnik o pojemności 5,7 l i 167 KM (po modyfikacjach moc wzrosła do 183 KM). W 1987 r. dokonano lekkiego liftingu nadwozia (płaski i lekko zaokrąglony przód, zmodyfikowany tył) oraz wycofano z produkcji wersję coupe. W ciągu 9 lat produkcji na rynek trafiło łącznie około 1,1 mln egzemplarzy. Grand Marquis był luksusową wersją Forda Crown Victoria.
Pora na zdjęcia auta Łukasza:
Pozdrawiam.
Seba 4×4